Nazca Lijnen en via Lima naar Arequipa

12 oktober 2017 - Arequipa, Peru

Op zich hebben we een redelijk goede nachtrust gehad. Net als bij de andere hotels was er met het bed niks mis. Als we dan al een minpuntje aan dit hotel hebben, is het wel het feit dat het personeel net zo goed Engels spreek als wij Spaans.

Het is iets of wat frisjes als we naar de ontbijtzaal lopen, maar het wordt gedurende dag wel warmer. In ieder geval hebben we goed weer. Veel belovend voor onze volgende excursie alhoewel we daar geen conclusies uit mogen trekken.

Na het uitchecken strijken we nog even neer op de veranda van het hotel met uitzicht over de uitgestrekte wijnranken. Onze chauf en gids zijn op tijd en we kunnen meteen richting vliegveld. Het verkeer is nog redelijk rustig, maar het is ook nog redelijk vroeg - nog geen 0900 uur, maar de chaos blijft regeren. Op het vliegveld zijn we bijna een van de eersten. We checken in en worden gewogen. Dit is nodig voor de plaatsbepaling in het vliegtuig. De vlucht wordt uitgevoerd door Movil Air en we gaan op pad met de Cessna Grand Caravan. Na het inchecken hebben we nog even de tijd en zitten zo nog wat met onze gids te praten wanneer we een Asian Invasion hebben. In eens is de ruimte geheel gevuld met Japanners. Wat weer een hele kakafonie met zich mee brengt. Gelukkig kunnen we elkaar nog wel verstaan. Blijkt dat we gisteren geluk hebben gehad, vandaag zijn alle tours naar de Ballestas eilanden geannuleerd op last van de overheid. De golfslag is te hoog. Blij dat we dat gisteren gedaan hebben.

We gaan door de security. Dat beetje wat we meehebben - camera, zonnebril en een flesje water - moet toch even grondig gecontroleerd worden. Er vertrekken 2 vliegtuigjes, een geheel gevuld met Japanners. Dat vliegtuigje kan trouwens pas vertrekken nadat het van alle kanten is gefotografeerd en een vliegtuigje met overwegend Japanners, een Duits stel en wij. Het Duitse stel was zwaar teleurgesteld dat ze niet voor in het vliegtuig konden zitten want dat hadden ze zo graag gewild. Nu zaten ze achterin met ons. Marco en ik vonden het niet erg om achterin te zitten. Los van het feit dat je overal in het vliegtuig goed zicht hebt op de lijnen, hebben we nu zeker geen last van de vleugels. De totale vluchttijd duurt 1 uur en 10 min.: 20 min heen, 30 min lijnen en 20 min terug.

Zodra we vertrekken uit Ica hebben we een mooi zicht over de stad die helemaal omringd is met steen- en zandwoestijn. Ook zien we de oase goed liggen waar we gisteren waren.

Dan krijgen we de PanAmerican Highway in zicht en zijn we in de buurt. De tekeningen liggen namelijk vlak bij deze doorgaande snelweg. Zowel Marco als ik zien al diverse lijnen en driehoekige figuren maar dat zijn nog niet de bekende figuren. De Nazca lijnen zijn reeds gevonden door de Spaanse overheersers in 1532 maar die dachten dat het waterkanalen van de Inca's waren en hebben er niks mee gedaan, pas in 1927 toen men geregeld over het gebied vloog werden de figuren voor het eerst echt duidelijk waar genomen. Helaas was toen de PanAmerican Highway al aangelegd, dwars over een paar figuren heen zo bleek toen. Over hoe of wat met betrekking tot de lijnen doen verschillende theorieën de ronde en eigenlijk weet men tot op vandaag nog steeds niet wat het nu precies is. Wel is men er haast zeker van dat de figuren uit de tijd van de Nazca cultuur stammen. Helaas heeft men geen schriftelijk verslag gemaakt van hoe of wat. Dat kregen ze op een of andere manier dan weer niet verzonnen ;-)

In ons reisoverzicht staat dat we zowel de Nazca als de Palpa lijnen gaan bekijken, echter vanuit Ica worden alleen de Nazcalijnen bezocht. Staat dus fout in ons overzicht. Erg is dat overigens niet. De figuren die we zien variëren in grootte en duidelijkheid, maar ze zijn allemaal goed te zien. Elk figuur wordt 2 x aangevlogen zodat iedereen in het vliegtuig een goed zicht krijgt op de figuren. Het is echt heel indrukwekkend en zeker de moeite waard om de lijnen te gaan bekijken wanneer je hier in de buurt bent. Heel gaaf.

Zodra we terug zijn in Ica krijgen we nog een stempel in ons paspoort en een soort van oorkonde. En dan gaan we op weg terug naar Lima voor onze vlucht naar Arequipa vanavond. Het is dan 1115 uur wanneer we vertrekken. We moeten uiterlijk 1730 uur op het vliegveld zijn. Moet haalbaar zijn, maar gezien het verkeer in Lima het laatste stuk hebben we ook een uitdaging. Daarnaast mag onze chauf maar max 90 km per uur rijden omdat hij toeristen vervoerd.  Rond 1330 uur gaan de PanAmerican highway af voor een snelle lunch in Cañete bij El Piloto. Het is een drukbezochte tent en wat we ook bestellen het wordt snel geserveerd en dat blijkt helemaal waar te zijn. We staan met een kleine 45 min weer met onze buikjes vol buiten en kunnen verder naar Lima.

Waarom weer terug naar Lima en dan met het vliegtuig als je ook vanuit Ica met de bus naar Arequipa kunt. Met de bus ben je gauw 16 uur onderweg. Dan is terugrijden naar Lima en een vlucht van ca 1 uur een betere optie vonden wij. Los van het feit dat ik in de bus nog wel es last van wagenziekte kan krijgen.

Tegen 1545 uur bereiken we Lima, nu nog het vliegveld. Het verkeer is werkelijk een drama. En ik bedacht net als er nou es iets gebeurd dan kan niemand een kant op. Blijken we toch de hele tijd in een dikke vette file staan voor een aanrijding die heeft plaatsgevonden. Onze gids vraagt onze chauf om de auto op slot te doen en dat is niet voor niks. Er komt op een gegeven moment een jongen hard voorbij gerend. Ik dacht dat hij ergens was uitgestapt, maar hij had iets uit een stilstaande auto gejat en ging er als een haas van door. In de file komen we de vriend van onze chauf tegen die we ook in het restaurant hebben gezien. We blijven enigszins bij elkaar zonder dat daar echt moeite voor wordt gedaan. Langs de kust kunnen we goed doorrijden maar dan moeten we toch weer de stad in. En dan is het feest.

Onze gids besluit een D-tour te maken om de drukte te ontwijken, uiteindelijk moeten we toch weer de drukke weg op richting vliegveld en zien we net voor we kunnen oprijden de vriend van onze chauf voorbij komen. Dus qua tijd heeft het niks opgeleverd. Over de laatste kilometer hebben we ca 40 gedaan. Uiteindelijk is het rond 1730 uur wanneer we op het vliegveld aankomen. Eric en Jose brengen ons naar de terminal en we nemen afscheid.

Net als het verkeer is ook de drukte op het vliegveld een grote chaos. We vinden de incheckbalies van Latan Air en checken in. De gate moeten we later maar even uitzoeken die is nog niet aangewezen. Het is druk bij de controle, eigenlijk is het overal druk op het vliegveld en kun je bijna nergens even zitten. Toch vinden we een plekje voor een kop koffie en een verse vruchtensap. Het water komt even allemaal mijn neus uit. Na dit intermezzo gaan de richting controle en naar de gate. De controle verloopt redelijk snel en bij de gate staat al een hele rij voor het boarden. Dus wij sluiten maar braaf achter aan. Na ca 15 min wachten krijgen we een gatewijziging en moeten we van 11 naar 6. Daar staan we redelijk voor aan, maar goed het maakt verder eigenlijk niet uit waar je staat. Wachten is altijd irritant. En hier gaat het wachten gewoon verder. De crew staat er ook nog dus we hebben sowieso vertraging. Uiteindelijk worden we naar de bus geleid die ons naar het vliegtuig brengt. Dat is om 1940 uur, de tijd waarop we eigenlijk hadden moeten vertrekken. De passagiers worden in 2 etappes naar het vliegtuig gebracht. Wij zitten helemaal achteraan. Heerlijk ook weer snel het vliegtuig in Arequipa.  Het vliegtuig was al te laat in Lima aangekomen, vandaar dat wij uiteindelijk met 45 min vertraging vertrekken. De vluchttijd bedraagt nog steeds 1 uur, dat valt mee. De turbulentie niet zo die we onderweg hadden.

Op de koffers hoefden we niet lang te wachten. Wel moet nog alles een keer door een scan worden gecontroleerd. Er kan natuurlijk iets in je koffer zijn gestopt tussen Lima en Arequipa. Onze gids staat gelukkig meteen vooraan dus die hoefden we ook niet te zoeken. En een 30 min na de landing zitten we in de transfer naar ons hotel.

Het hotel is gevestigd in een monumentaal pand, lijkt wel een oud klooster of kasteelachtig iets. Heel gaaf. En wat ook heel gaaf is, we kregen een upgrade naar een suite….

Op de kamer is het spullen neer zetten, koffer open en even heerlijk douchen….en dan hup lekker slapen. Het reizen vandaag was toch vermoeiender dan we dachten. Morgen wellicht uitslapen, want dan hebben we de tijd aan ons zelf.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade