Op weg naar Paracas en een bezoek aan het natuurreservaat

10 oktober 2017 - Paracas, Peru

Na een ik goede en Marco wat minder goede nachtrust, staan we ruim voor de wekker op.

Op ons gemak even onder de douche en aankleden. Laatste spullen bij elkaar zoeken en het koffer in. Alles staat klaar voor vertrek zodra wij gaan ontbijten.

Rond 0900 uur worden we opgehaald. Tenminste dat is tegen ons gezegd, maar nadat we hebben uitgecheckt zitten we nog amper 5 min. Op de bank in de lobby wanneer onze gids voor de komende dagen voor onze neus staat. Dan ook maar meteen vertrekken.

Vandaag is voornamelijk een reisdag en reizen we naar Paracas in Ica Regio zo'n 250 km ten zuiden van Lima. Een ritje van ca. 4 uur. Het verkeer is as usual in Lima en het duurt ca 45 min voor we de stad min of meer uit zijn. De regio Ica, waar onze gids en chauffeur ook vandaan komen, is verdeeld in 5 provincies die elk weer in diverse districten is onderverdeeld. Het blijkt dat zij vanmorgen rond 0400 uur vanuit Ica vertrokken zijn om ons op te halen….

Nadat we Lima hebben verlaten, rijden we de Panamerican Highway op en volgen de weg langs de kust naar het zuiden. Het zo nu en dan kleurrijke woestijnlandschap is afwisselend en we passeren veel industriële gebieden (o.a. cementfabrieken en elektriciteitscentrales). Ook passeren we veel sloppenwijkachtige woongebieden en zien we veel zwerfhonden.  Wat ik dan weer opmerkelijk vind is dat in deze gebieden veel reclame op metershoge reclameborden wordt gemaakt voor luxe producten die de lokale mensen zich nog niet bijna kunnen veroorloven.

Halverwege maken we een stop in een deel dat Asia wordt genoemd. De naam is op zich opmerkelijk en is langzaamaan ontstaan. In dit deel van het land werd vroeger veel vogelpoep verzameld dan wel opgeruimd, maar nadat de slaven bevrijd waren, was er niemand meer die dit klusje klaarde. De Peruaanse regering heeft toen een deal met China gesloten en zodoende kwamen Chinezen naar Peru om de poep te verzamelen. Aangezien dit in grote getalen gebeurde, begonnen de Peruanen dit deel Asia te noemen en uiteindelijk is deze naam blijven hangen en het deze streek nu Asia.

Onderweg passeren we een politiecontrole post, wij mogen doorrijden. Onze gids legt uit dat de politie weer veel controles uitvoert want het is binnenkort Kerst. Vandaar dat ze willekeurig veel auto's aan de kant zetten en de papieren controleren. En mochten deze papieren dan niet in orde zijn, dan zijn ze bereid een oogje dicht te knijpen als je begrijpt wat ik bedoel.  Het is voor de agent alleen jammer wanneer de papieren in orde zijn, dan staat hij alsnog met lege handen. Bij de 2e controle worden we aan de kant gezet. Onze gids riep meteen: it's almost Christmas!. Onze chauf laat netjes zijn papieren zien en ik zie het gezicht van die agent betrekken, niet waar hij op gehoopt had en zonder nog maar iets te zeggen loopt hij weg en kunnen wij doorrijden. Sommige chauffeurs leggen bij voorbaat al een briefje tussen de papieren om de stop zo kort mogelijk te houden en laten de keuze aan de agent om alles voor zichzelf te houden dan wel met zijn collega's te delen.

Het weer is niet echt koud, maar wel heel grauw. Er hangt echt een nevelsluier over het landschap en dat duurt zowat tot we in Paracas zijn. Dan klaar het langzaam aan op en gaat de zon schijnen. Net boven Paracas ligt Pisco, een klein vissersdorp. Dat is goed te zien want de boten van de vissers zijn zwart van de pelikanen die op de boten zitten in de hoop dat er nog een visje ligt. We zien de vogels van redelijk dichtbij en dan zie ook goed hoe groot deze dieren eigenlijk zijn. Morgen gaan we nog meer van deze dieren zien, dus we rijden door. Voor we Paracas inrijden stelt onze gids voor om naar het Reserva National de Paracas te gaan als we dat willen. Dat staat niet op het programma, maar hij wil ons het park wel laten zien. We hoeven alleen de toegang van 10 sol = € 2.50 pp te betalen. Aangezien we 's middags toch ter vrije besteding hebben, vinden we dit een goed plan. Maar eerst naar het hotel om in te checken.

Het hotel in Paracas is compleet anders dan het hotel in Lima. In Lima was echt stijlvol hotel in een koloniaal pand/gebouw en dit hotel is super strak met lekkere lounge muziek als je binnenkomt. Ons hotel ligt aan een strand en bij de check-in krijgen we een gratis upgrade naar een kamer met ocean view, kunnen we lekker ver weg kijken. Ondanks dat de zon schijnt en het zwembad druk bezocht is, vind ik het niet super warm. Uit de wind in de zon is het heel goed te doen, maar het merendeel zit je in de wind. Vandaar dat we ook binnen in het restaurant zitten voor de lunch in plaats van op het schaduwrijke terras.

Het Paracas natuurreservaat is het enige maritieme reservaat van Peru. Het kreeg in 1975 zijn officiële status. Dankzij de gunstige geografische en klimatologische omstandigheden hebben zich hier heel veel diersoorten ontwikkeld. Vlakbij de ingang zien we een aantal heuvels liggen. In deze heuvels heeft men in 1925 zo'n 459 mummies gevonden. In eerste instantie dat men dat het om buitenaardse wezens ging omdat de schedels vervormd (verlengd) waren. Uiteindelijk bleek het te gaan om 5000 jaar oude bottenoverblijfselen van een volk dat de schedels van de kinderen kunstmatig vervormde tot langwerpige hoofden. Dit volk bleek ouder te zijn dan het volk van de Nazca cultuur. Tot dan werd gedacht dat dat het oudste volk was.

We bezoeken eerst de Red Beach. Het heeft zijn naam te danken aan de donker roodbruinkleurige strand. Het waait er ontzettend en de zee is redelijk ruw. We rijden verder naar een hoger gelegen panoramisch punt en vandaaruit naar de Catedral. Helaas is deze door de aardbeving van 2007 compleet verwoest net zo als enkele andere trekpleisters van dit mooie natuurpark. Bij de Catedral zien we een aantal roodkopgieren vliegen. Ze laten zich mooi op de thermiek hangen en zweven met geweld door de lucht, zeker nu het zo hard waait. Helaas maakt dat het fotograferen van de dieren niet zo gemakkelijk, maar niet geschoten is altijd mis. Nu nog maar afwachten wat het resultaat is.

Na de Catedral rijden we terug naar ons hotel. We nemen afscheid van onze gids en chauf en zien ze morgen weer terug.  Voor we naar de kamer gaan lopen we eerst het strand op want er zit hier een kolonie flamingo's. En ze zijn thuis, het is even een stukje lopen, maar dan kun je ze wel van dichtbij bekijken. Daarna is het me time voor ons beiden. Spullen klaar leggen voor morgen, veel is het niet wat uit het koffer hoeft want we zijn hier maar 1 nacht en daarna lekker relaxen….