Colca Valley

14 oktober 2017 - Colca Canyon, Peru

Gisteravond hebben we voor ons weer iets nieuws gegeten: Alpaca steak.

Heel romantisch met uitzicht op het plein en de toren van de San Francisco Kerk. Het was ook een van de laatste keren dat we van een wijntje hebben kunnen genieten dus hebben we dit keer een rode Intipalca cabernet sauvignon gedronken. De witte variant - Intipalca sauvignon blanc - hadden we al in het hotel gedronken, tevens wijnhuis van deze wijn. Een heerlijk wijntje perfect voorbij de steak.

Na het ontbijt natuurlijk met cocathee, die met een zoetje beter te slurpen is, doen we nog een laatste ronde in de kamer en dan gaan we naar beneden. We hebben nog wat tijd dus kunnen we ons nog een beetje inlezen in hetgeen we te zien gaan krijgen.

Half 9 vertrekken we richting Chivay gelegen in de Colca vallei. Onderweg zullen we nodige hoogte meters maken. Langzaam aan rijden we de stad uit, het is hier minder druk dan in Lima en Ica, maar net zo chaotisch. Het laatste stuk voert door de hele arme wijken van de stad waar veel mensen uit de hoger gelegen delen van het land zijn neergestreken nadat ze voor de Het Lichtend Pad groepering op de vlucht zijn geslagen. Omdat we al redelijk op hoogte zitten, is er niet veel begroeiing op de bergwanden anders dan alleen gras en struiken. We rijden min of meer om de vulkanen Chachani en Misti heen.

De weg an sich is weinig spectaculair - we zijn wel 2x voor controle aan de kant gezet, maar konden ook meteen weer doorrijden zodra we stil stonden - maar zo nu en dan heb je fantastisch mooie vergezichten in het landschap. Op een gegeven moment vraagt de gids hoe we ons voelen. Allebei goed. Op dat moment zitten we op een 3300 m. Dan rijden we de Pampa Cañahuas Reserve binnen. Het is een heel uitgestrekt natuurreservaat waar vicuña's, alpaca's en lama's leven. Daarnaast nog tal van andere diersoorten. Na een paar minuten zien we een hele groep vicuña's. Hele grappige beestjes. Een 100 m verder op staan er 2 vlak langs de kant van de weg. Van deze 2 hebben we alleen foto's door het raam kunnen maken, want zodra we de deur open zouden doen van het busje dat we bij ons hebben zouden ze weg rennen. Op 4000 m hoogte maken we een stop. Hier staan 4 alpaca's lekker dicht bij de grazen. En na dit kodakmoment is het tijd voor een sanitaire stop en thee. Dit keer een infusion van coca en muñabladeren. De thee smaakt goed - een kruidige muntsmaak.

Dan rijden we verder. De pampa's zijn echt heel erg uitgestrekt, maar een ding is onderhand een vast element….de vulkanen. Die blijven zichtbaar. Uiteraard niet allemaal, maar steeds zie je wel 2 tot 3 vulkanen in de verte. We stoppen nog een paar keer onder weg voor een kudde lama's en alpaca's, maar daarna rijden we gewoon door. Het weer is wat omgeslagen en betrokken. Het regent zo nu en dan. Onze 2e stop is de Los Andes Scenic Viewpoint. Deze viewpoint ligt op 4900m. En vanaf hier zie je de diverse vulkanen liggen: Chachani, Misti, Ampato (waar Juanita gevonden is), Sabancya (deze spuwt doorlopend rook en dat is vlakbij ons hotel in de Colca vallei goed te zien) en Hualca Hualca. Vandaag helaas niet want het weer speel ons parten. Het is daardoor ook meteen wat frisser (zeker op deze hoogte) en hebben we allebei een wat licht gevoel in ons hoofd. Op het plateau staan overal stapeltjes stenen die vroeger zijn gemaakt door de reizigers en zijn wensen. En die wens kan van alles zijn. In de vallei achter ons horen we gedonder alsof het onweert, dit zijn luchtstromen die op elkaar 'slaan'. Eerst dacht ik dat ik het mij verbeelde maar het was toch echt waar. Er vielen zo nu en dan ienieminie sneeuwvlokjes.

Vlak voor we Chivay binnenrijden stoppen we nog even voor een blik in de vallei. In Chivay gebruiken we de lunch in een van de restaurantjes. Dit restaurant wordt door veel reisorganisaties gebruikt. Het eten is er goed. Er komt nog een grote groep binnen en hun reisleider is Mr. Alex. De gids die ons een week geleden op Lima airport heeft opgehaald en naar ons hotel heeft gebracht. Henry, onze gids, haalt Alex er even bij en die herkende ons meteen. En toevallig bleken ze ook nog eens bij ons in het hotel te zitten. Dat zou later blijken :-)

Na de lunch lopen we nog even door het centrum van Chivay en bezoeken we de lokale markt. Henry legt ons de diverse groenten en fruitsoort uit. Veel kennen wel maar sommigen ook niet.

Ons hotel ligt midden in de natuur. Het is even wat gedoe om er te komen, maar dan heb je wel wat. Er zijn natuurlijke hotsprings en je kunt naar de alpaca boerderij, hoort allemaal bij het hotel. Vandaag slaan we over. Marco heeft wat hoofdpijn en dan is een plons in een hotspring niet echt aan te raden. Mijn hoofd voelt ook wat lichtjes dus we besluiten naar onze kamer te gaan. Niet voordat we ons welkomstdrankje hebben gehad: verse cocathee. En ik moet zeggen deze smaakt beter dan die thee uit het zakje. Henry heeft ons ingecheckt en meteen een tafel voor ons gereserveerd in het restaurant van het hotel. Als hij bij ons terugkomt weet hij ons te vertellen dat dit onze jubileumreis is. Weliswaar bijna een jaar na dato, maar toch. Heel toepasselijk krijgen we de sleutel naar kamer 25 :-).

We zijn nog maar net op onze kamer als er roomservice aan de deur staat. Wat komt die doen vragen wij ons af, maar lang hoeven we niet op het antwoord te wachten. De 2 losse bedden worden omgebouwd tot 1 tweepersoons bed. Het is wel even een uitdaging want 1 matras is wat hoger dan de andere…geen probleem het beddengoed vliegt eraf, matras op de schouder en hup in looppas een nieuwe matras halen. Met onderhand militaire precisie wordt het bed strak opgemaakt en dat in ca. 5 min.

Het verwarmingselement op de kamer doet het goed. De badkamer was best wel aan de hele frisse kant, maar dat was zo verholpen nadat Marco het elementje in de badkamer had geplaatst. Tegen 1800 uur zijn we weer terug in de lobby. Kijken of de wifi werkt, want die doet het alleen in de lobby/bar en bij de receptie. Na een paar keer de telefoon opnieuw opstarten - want als je geen verbinding krijgt, is dat de magische oplossing - houd ik het voor gezien. Bij Marco gaat het wisselend. Onze gids is ook in de lobbybar en nadat hij het een en ander heet uitgezocht, kunnen we het eten voor morgen bespreken. Ik ben even kwijt of het nu voor de lunch of voor het avondeten is. In ieder geval wordt het vlees van de BBQ.

De tafel die Henry voor ons heeft gereserveerd staat in het Puye restaurant. Een klein maar fijn restaurant gedeelte met slechts 7 tafels. In eerste instantie hebben we private dining, maar voor we aan het voorgerecht beginnen, komen er toch nog andere gasten voor hun diner. Het diner is bij onze boeking inbegrepen. Dus wij dachten dat is een soort van vastgesteld menu. Niks is minder waar, we kunnen gewoon 3-gangen a la carte kiezen. Fantastisch toch.

We laten het ons goed smaken. Daarna nog even in de lobbybar en dan vroeg het bedje in. Morgen is het om 0500 uur rise and shine. Denk dat het meer rise dan shine is, kleine geitjes blijf je immers houden.

0630 vertrekken we naar Colca Canyon…..