Cultuur en natuur in Victoria

26 september 2018 - Victoria, Canada

Uiteindelijk zijn we gisteravond naar de Griek gelopen die hier in de buurt van het hotel ligt. En 10 min lopen. Het was geen straf om buiten te lopen want de temperatuur was nog goed. Wanneer je dan zo in een vreemde stad over straat loopt, krijg je wel even de kans wat meer rond te kijken en krijg je toch een beter beeld van het hoe of wat in de stad. Momenteel zijn ze hier bezig met een verkiezingsstrijd voor o.a. het burgermeesterschap. Overal staan kleine wankele vierkantje campagnebordjes in de tuinen om de diverse kandidaten aan te prijzen. En dan staat tegenover een mooi min of meer Victoriaans huis een saai grauw appartementengebouw. Beetje een vreemde combinatie eigenlijk.

Het Grieks restaurantje is niet supergroot, maar wel drukbezocht. Gelukkig konden we er nog terecht. We houden het simpel: Marco een kipsouvlaki en ik een souvlaki van garnaaltjes. Op zich smaakte de gerechten goed, maar ik vond mijn garnalen niet super bijzonder als ik heel eerlijk ben. Via een andere weg zijn we weer teruggelopen, heerlijk even zo'n wandeling na het eten. Voor we weggingen hadden we onze spullen al klaargelegd voor vandaag, hoeven we daar niet meer over na te denken als we op pad gaan.

Het kingsize bedje ligt super, maar super goed geslapen hebben we niet. Net zoals bij de vorige hotels is het bed voorzien van een dekbed en dat is met tijd en wijle heel erg warm. Dan haal je het er toch af?! Ja dat kan, maar dan houd je slechts een laken over en dat is dan toch weer net te weinig. Tegen 0645 uur begin ik wakker te worden. Marco is al wakker. Na het rondje social media en de nieuws sites kleden we ons op ons gemak aan en gaan we naar beneden voor het ontbijt. Dat blijkt complimentary te zijn, wisten wij ook niet van tevoren. Het is een klein gezellig eetgedeelte en bijna sjiek gedekt. We krijgen de keuze uit een chocolade croissantje (dat zich volgens Marco kan meten met de Franse variant) of een kaasbrioche, ook erg lekker. Beide broodjes worden geserveerd met een kommetje vers fruit. Daarnaast kunnen we kiezen uit een licht, zoet of hartig ontbijt. Licht is yoghurt met granola en fruit, zoet is pannenkoekjes met siroop en hartig is frittata met spinazie, champignons, geitenkaas en truffelroom. De geitenkaas wordt voor mij door cheddar vervangen en Marco gaat voor de pannenkoekjes. Tevens kunnen we kiezen uit een paar verse sapjes - cranberry/jus d'orange in ons geval en uiteraard is er koffie en thee. Wat een verwennerij. Jammer dat we morgen niet kunnen blijven ontbijten.

Na het ontbijt pakken we onze spullen. We laten hetgeen we niet nodig hebben op de kamer liggen en gaan op pad. Het is heerlijk weer buiten. En zeker wanneer je in de zon loopt, is het best warm. Via Thunderbird Park lopen we naar het Parlementsgebouw - Victoria is ondanks dat het kleiner is dan Vancouver de hoofdstad van Brits-Columbia. Thunderbird Park is best een klein park dat bij de ingang van het Royal British Columbia Museum ligt. In dit park staan een aantal mooie totempalen waarvan de motieven zijn ontleed aan de legenden van de stammen de noordwestelijke kust van Canada bewoonden. Direct aangrenzend ligt Elliott Square. Hier staat het huis van Dr. John Sebastian Helmcken dat in 1852 werd gebouwd. Helmcken was een medewerker van de Hudsonbaaicompagnie en heeft een belangrijke rol gespeeld in het proces van de aansluiting van Brits-Columbia bij de Canadese Confederatie. Het huis is nog niet open, maar we kunnen altijd terugkomen na ons bezoek aan het parlementsgebouw dat praktisch om de hoek ligt.

Ruim op tijd zijn we bij het Parlementsgebouw en we mogen al naar binnen. Eventueel kunnen we een self-guided tour doen, maar met een gids is leuker. Hoor vaak net wat meer details dan wel bijzonderheden dan wanneer je op eigen houtje door het gebouw gaat. We hebben nog een kwartier tot de rondleiding om 0930 begint, dus we willen wel wachten. Maar de rondleiding begint om 1000 uur en niet om 0930 uur. Dat is toch in tegenstelling tot de informatie die we op de website hebben gevonden. Blijkt dat je ook een Victoria in Australië hebt en die komt bij Google als eerste omhoog. De extensie .au i.p.v. .ca zie je snel over het hoofd. Dan gaan we buiten nog even een rondje lopen. De bewaker die buiten de deur staat tipt ons om het gebouw heen te lopen. Daar staan wat monumenten en een fontein. Daarbij is het zo dat wat nu de achterkant van het gebouw is, eigenlijk als voorkant was bedoeld. Wij danken hem vriendelijk en lopen naar de achterkant. Hier staan diverse monumenten voor o.a. soldaten, brandweerlieden en reddingswerkers die het leven hebben gelaten tijdens het uitoefenen van hun taken. Eenvoudige maar mooie monumenten. Zeker die voor de brandweerlieden is mooi. De fontein staat vanwege renovatie werken helaas droog, maar we krijgen er toch wel een beeld bij. Langzaam lopen we weer naar voren. Links naast het Parlementsgebouw ligt de Confederation Fountain. Deze stamt uit 1967 ter herdenking van het 100-jarig bestaan van de Canadese Confederatie. Er ligt o.a. een tijdscapsule begraven die pas in 2067 geopend mag worden.

Na dit bezoekje gaan we terug naar het parlementsgebouw voor de rondleiding. Het eerste deel van het parlementsgebouw is gebouwd tussen 1859-1864. Tussen 1893-1897 is het hele gebouw uitgebreid en op 10 februari 1898 is het gebouw officieel geopend. In 1972 is men gestart met een renovatie van het gehele gebouw. Deze renovatie heeft 10 jaar geduurd. De toren van de rotonde is 30.5 m hoog. Het beeld van Kapitein George Vancouver dat boven op de toren staat is 2m hoog en gemaakt van koper bedekt met bladgoud. De versiering in de rotonde zelf is ook voorzien van een dunne laag bladgoud. Zo dun dat wanneer je het eraf zou schrapen slechts een gouden munt met een diameter van ca 10 cm overhoudt. Niet veel dus. Aan de muurt hangt in het groot het wapen van Brits Columbia.  Hierin vind je alle symbolen die betrekking hebben op Brits Columbia. Het wapen is in 1987 door Queen Elizabeth goedgekeurd. De kano die in midden van de rotonde staat is geschonken door Chief Tony Hunt. Hij heeft het hout dan wel de stam waar al een basis van een kano in uitgesneden was, voor deze kano gevonden. Toen hij hem vond, heeft hij het hout laten dateren en het bleek dat het hout al ruim 500 jaar oud was.

Het parlementsgebouw is voorzien van diverse prachtige glas-in-loodramen. Er is een raam ter ere van het gouden jubileum van Queen Elizabeth en een raam ter ere van het diamanten jubileum van Queen Victoria. Dit laatste raam is uiteindelijk 62 jaar zoek geweest toen het in 1912 in de kelder is geplaatst vanwege werkzaamheden die aan het gebouw uitgevoerd moesten worden. De krat waarin het raamwerk stond was niet gemarkeerd, maar uiteindelijk heeft men het raam teruggevonden, gerestaureerd en weer teruggezet.

Op de 2e etage bevindt zich de Legislative Chamber. Hier wordt de politiek uitgeoefend. De regering zit links en de oppositie zit rechts (gezien vanuit het standpunt waarop wij de kamer binnen kunnen kijken). Het gangpad in het midden is 2 zwaarden breed. Dit stamt nog uit de tijd dat men zwaarden droeg en door een gang te maken met een breedte van 2 zwaardlengtes konden er ongelukken worden voorkomen wanneer men het niet helemaal met elkaar eens was. En blijkbaar is het rode tapijt niet voor de mooie aankleding van het geheel, maar meer voor het gemak. Mocht er toch iets van bloed vloeien, dan vielen de vlekken niet zo op. Daar is dan toch over nagedacht ;-).

Om 1100 uur staan we weer buiten. We hoeven pas om 1300 uur bij de touroperator voor de whale watching te zijn, dus we hebben nog even tijd. Het huis van de kunstenares Emily Carr ligt in de straat die naast het parlementsgebouw afloopt, het is een korte wandeling. Het huis van Emily Carr is een mooi Victoriaans huis net als veel andere huizen die hier in de staat staan. Daarna lopen we terug naar het Helmcken House dat intussen wel open is. Tenminste dat zou zo moeten zijn volgens de informatie die wij hebben, maar helaas het huis is gesloten en er is ook niemand aanwezig om te checken hoe of wat. Dan gaan we maar vast naar de haven van waar we vanmiddag met de zodiac zullen vertrekken.

Tegen 1150 uur - het is nog wat vroeg, maar goed dat is nu even zo - stappen het restaurant binnen dat mooi op de haven uitkijkt. Hoeven we straks alleen maar de trap af naar beneden en staan we voor de deur van waar we moeten zijn. Ik pak een salade met zalm, garnalen en avocado en Marco een kipsandwich caprese. We laten het ons goed smaken. Kunnen we er weer even tegen voor als we straks op de zodiac zitten. Na de lunch lopen we nog even wat rond bij de boten, het is nog te vroeg om naar de touroperator te gaan. We zien een hele grote groep mensen aankomen die ook op walvistour gaan. Het is eigenlijk niet normaal hoe vol die bootjes worden gepropt. Het zijn net haringen in een ton. Ben blij dat we voor de zodiac variant hebben gekozen.

Tegen 1300 uur melden we ons bij de touroperator. We moeten een soort afstandsverklaring ondertekenen en moeten we nog even wachten tot de groep compleet is. Zodra de groep de compleet is, gaan we naar een kleedruimte en krijgen we allemaal een pak aan dat ons warm houdt en mochten we onverhoopt in het water terechtkomen, zorgt het pak er ook voor dat we blijven drijven. Voor alle zekerheid hebben we onze fleece onder het pak aangetrokken. Dat is in de kleedkamer en buiten in de zon even heel erg warm, maar op het water zijn we er erg blij mee. Het plan was om 2 fotocamera's te nemen. Eentje met de grote zoomlens en eentje met de groothoeklens voor het geval we dieren vlak bij de boot te zien zouden krijgen, echter de batterij van de reservecamera blijkt leeg te zijn. Heel vreemd…misschien heeft de camera aangestaan en hebben we dat niet in de gaten gehad. Dus blijft alleen mijn camera met zoomlens over en de action cam. De Canadezen krijgen te horen dat ze dat data/roaming van hun mobiele telefoon uit moeten zetten omdat we in de territoriale wateren van de USA uit zullen komen.

Wanneer we de haven uitvaren kijken we tegen de kustrand van Washington State aan. Links van ons ligt Victoria en Vancouver land. Als we ver genoeg uit de haven zijn, gaat het gas open en vliegen we over de strakke zee richting de USA. In de verte zien we Mount Baker liggen, ook een hele indrukwekkende berg en heeft wel wat weg van Mount Robson. Intussen turen we de horizon af of zoek naar de walvissen. Heb ik daar iets gezien??!! Ja heb ik, een zeemeeuw. Een van de velen die op het water drijven. Daar zie ik iets groters…helaas een stuk hout dat in het water drijft. Het blijft lastig iets te onderscheiden zo op volle zee.

Na ca 15 min zet de kapitein de gashendel dicht en legt de zodiac stil. Op zo'n 10 m van de zodiac zien we diverse kopjes boven het water uit steken. Het zijn zeehonden en orka's zijn daar gek op. De beestjes blijven op veilige afstand. Na een paar minuten gaat het weer volle kracht vooruit. Het lijkt eindeloos te duren tot de zodiac weer stil wordt gelegd. Bij een boei zien we een paar jonge zeeleeuwen die poging doen om op de krappe boei te komen om wat te luiwammesen. We varen nog iets of wat zachtjes verder en dan liggen we stil. We zien niks maar volgens de kapitein komt er een groep orka's recht op ons af. En idd. Na een minuut of wat zien we in de verte de bekende rugvinnen uit het water komen. Door de lens van mijn camera zie ik duidelijk een orka uit het water omhoogkomen en weer wegzakken. Helaas is het net ver weg voor een foto. Super dichtbij zullen we sowieso niet komen want we moeten een afstand van 200 m tot de dieren bewaren. Het blijkt dat dit een groep transit orka's is oftewel deze zijn hier op doorreis. Er zijn ook nog een paar residential orka's oftewel een groep die hier hun vaste verblijf hebben.

Als we de groep een paar minuten hebben bekeken, varen we verder richting Whidbey Island. Zodra we daar in de buurt zijn gaat de zodiac weer stil en zien we een groep van 26 residential orka's op ons af komen. Deze pot is verdeeld in 3 groepen, er valt dus best wat te zien. De groep is op jacht want ze zijn gaan volle kracht vooruit en springen niet uit het water of wat dan ook. En ze zijn snel. Het is heel lastig om foto's te maken zeker omdat ze zo snel bewegen en je min of meer precies moet weten waar ze weer uit het water komen en ook omdat de zodiac erg schommelt. Vandaar dat ik meer naar de orka's aan sich kijk dan dat ik foto's probeer te maken. Een paar keer moet de zodiac achteruit omdat ze recht op ons af komen. En dan varen we een korte tijd met hun mee. Uiteindelijk gaan we volle kracht vooruit op zoek naar iets anders. We zijn nog niet bijna op snelheid wanneer de zodiac stil wordt gelegd. Er komt een groot mannetje aan gezwommen. En dit keer echt heel dicht voor de zodiac langs. Helaas krijg ik geen foto gemaakt. Maar goed we hebben hem wel van dichtbij gezien. We varen langzaam nog wat verder van de groep weg om te voorkomen dat de dieren al te veel last hebben van de motoren en dan is het weel volle kracht vooruit terug naar Victoria. Intussen houdt de kapitein de zee in de gaten om te zien of er nog een bultrug te vinden is.

Na ca 30 min gooit hij de zodiac stil. Hij heeft iets gezien, het duurt even voor het dier weer omhoogkomt maar dan zien wij het ook. Er zit een zeeleeuw vlakbij de boot en hij heeft ons ook gezien. Dat is leuk, ga ik even lekker van dichtbij bekijken moet hij gedacht hebben want hij komt meteen naar ons toe en blijft op ca 1.5 m van de boot rond ons heen zwemmen. Wij kijken naar hem en hij naar ons, zo schattig. En dit levert natuurlijk een paar leuke foto's op.

Na dit intermezzo 'vliegen' we terug naar Victoria, helaas geen bultruggen, maar wel orka's en zeeleeuwen.

Tegen 1645/1700 uur zijn we terug in de haven. Een geslaagde whale watching. Helemaal happy. We trekken ons pak uit, pakken onze spullen en bedenken wat we willen gaan eten. Terug naar het hotel en omkleden is geen optie want dat wordt veel te laat. Dan maar even via het stadscentrum terug naar het hotel. Uiteindelijk komen we op Fort Street een Japanner tegen. De kaart ziet er goed uit dus we gaan naar binnen. Het is niet druk en we krijgen een tafeltje bij het raam. Ik denk doe es gek en bestel een soort bentobox en Marco een losse rol en een kipgerecht. Het smaakt super. Na het avondeten lopen we op ons gemak terug naar het hotel en om 1900 uur zijn we weer terug op de kamer.

Op de kamer is het even bijkomen van de dag en dan spullen pakken en klaarleggen voor morgen. Morgen is het vroeg op om op tijd bij de veerboot te zijn die ons terugbrengt naar Vancouver. Morgenavond hebben we met Rina afgesproken, haar hebben we vorig jaar tijdens onze duikcruise op de Galapagos leren kennen. Nog 2 nachtjes slapen….dan zit onze reis in Canada erop…