Weer naar huis

12 maart 2022 - Best, Nederland

En dan is het alweer de laatste dag en tijd om te vertrekken.

Gisteravond hebben we de vakantie spectaculair afgesloten met een sneeuwscooter tocht in het donker. Na onze vroege laatste avondmaal zijn we teruggegaan naar ons huisje. Voor een laatste keer hijsen wij ons in de overall. De rugzak met onze eigen schoenen staat ook klaar want na afloop moeten we alles weer inleveren. Tegen 1915 uur gaan we richting Lapland Safaris.

De groep is niet groot, in totaal 4 stellen waarvan wij de enige single drivers waren. Onze begeleider is een écht Fin, die oorspronkelijk uit het oosten van Finland komt. In de winter werkt hij bij Lapland Safaris en in de zomer wanneer alles gesloten is, werkt hij in de grootste goudmijn van Europa hier 45 km vandaan. Als je hem ziet met zijn vierkante strooiachtige baard en kaal hoofd dan zie je hem ook wel als kompel voor je dan wel ja nu je het weet past dat ook wel bij jou. Hele aardige vent trouwens.

Na het praatje en check-in gaan we naar de scooters. Het blijft allemaal hetzelfde als afgelopen maandag, zij het dat we nu in het donker rijden. Dit is wellicht een voordeel omdat je nu beter de 'weg' ziet en waar de hobbels zijn. Vlak voor we het meer op gaan, wissel Mikko - de begeleider - de sleutels om. De sleutel die er in zit is een soort van lessleutel en begrenst de scooter tot 45 km u. De échte sleutel gaat tot 65 km u en de gashendel is ook wat gevoeliger. Na deze switch gaan we op door.

We schieten het meer over. Best spannend zo in het donker, maar het is wel zo dat je wat beter ziet wat er op je pad komt. Het is weer even wennen met de gashendel. Het gat met de scooter voor mij is met tijd en wijle wat groter, maar dat dat wordt weer bijgetrokken wanneer er bochten gemaakt moeten worden. De vaart zit er goed in, zij het dat we op de stukken in het bos wat rustiger rijden. Op een openstuk in een bebost stuk stoppen we. Vanavond helaas geen noorderlicht. Het is te bewolkt. Wel zien we de lichten van de skipistes en wordt het licht uit Levi door de wolken gereflecteerd. Mikko vertelt dat het noorderlicht normaliter in het noorden te zien is. 'Gisterenavond hebben we het toch voornamelijk in het westen en zuiden gezien', zeg ik. Meteen krijg ik de vraag waar dan van een van de andere deelnemers en Mikko vraagt of ik bewijs heb. Ik had net een paar collages op Facebook gezet, dus ja ik had bewijs. Yes that is the northern light bevestigd Mikko.  Een van de andere deelnemende stellen waren die avond ook op het meer geweest, maar die hadden niks gezien. Ze hadden ook niet op de app vertrouwd omdat deze 'niet te vertrouwen was'. Wij waren blij op de app vertrouwd te hebben.

Na deze korte pauze rijden we door naar 'de hut'. Het laatste stuk naar de hut is super hobbelig en het is net of ik op een springkussen dan wel skippybal zit. Deze hut ligt ook aan een meer en als we stoppen staan we ook op het meer. Gelukkig is het meer bevroren. Een paar mannen gaan met Mikko mee om hout te hakken en de rest gaat de donkere hut in. Middels de zaklampfunctie van onze mobiele telefoons hebben we wat ligt. Het is frisjes in de hut, maar dat is snel verholpen door het vuur dat onder een rooster wordt gestookt. Mikko legt worstjes op de grill voor een snackje tussendoor. Intussen krijgen we een beker warm blauwe bessensap. De smaakt superlekker. De mixverhouding sap met water is precies goed. Ook is er thee en wordt er koffie gemaakt op het vuur. Het worstje laten we ons goed smaken. Omdat we vanavond geen noorderlicht gaan zien, stelt Mikko voor om een groter rondje te rijden.

Vanaf de hut rijden we naar het vliegveld. Het pad is zowat volledig door bebost gebied. Supergaaf om daardoorheen te rijden. Bij het vliegveld stoppen we. De andere deelnemers kunnen nu van bestuurder wisselen. Voor ons is dat niet nodig. Vandaar uit gaan we terug naar Levi. Op sommige openstukken kan er best gas gegeven worden. Ik heb op een gegeven moment zelfs 75 km u aangetikt. Het gaat hard en is eigenlijk alleen te doen wanneer je op meer vlakke en openstukken rijdt. Meer ervaren rijders zullen ook zo snel op de andere stukken kunnen rijden, maar ik niet. Zo'n 10 km voor Levi stoppen we nog een keer. Het is inmiddels 2230 uur. We staan vlakbij de skipistes en Mikko vraagt aan iedereen of we het leuk zouden vinden om de berg op te rijden. Dat wilden we wel. En door. Op een gegeven moment komen we op voor ons bekende plekken en rijden we langs enkele pistes waar we met ski's vanaf zijn gekomen dan wel steken we die over.

Bij een bergrestaurant stoppen we en hebben we een mooi uitzicht over nachtelijk Levi. Het is fris op de berg en de wind is wat aan de gure kant. Dan gaan we door. Op het laatste stuk bij de afdaling zitten een paar wat steilere stukken maar als je wat rustig pompend mee remt als je naar beneden gaat, is het allemaal goed te doen. Kort na 2300 uur zijn we weer terug bij Lapland Safaris. Snel leveren we onze spullen in, bedanken Mikko en gaan terug naar ons huisje. De laatste dingen worden ingepakt en klaargelegd voor morgen. Snel douchen en bed. Om 0600 uur loopt de wekker af. 0015 uur gaat het licht uit.

Na een redelijke nachtrust kijk ik op mijn telefoon hoe laat het is. 0555 uur. Ik sta meteen op en ga douchen. Inmiddels is Marco ook wakker en hij haalt het beddengoed van het bed. Het scheelt dat we gisteren al alles zoveel mogelijk hadden ingepakt en klaargelegd om ingepakt te worden. Als we klaar zijn hebben we nog bijna een uur voor we worden opgehaald. Het belooft weer een mooie dag te worden in Levi. De zon schijnt en het is lekker buiten. Temperatuur is iets boven 0.

Het busje komt tegen 0800 uur aangereden. Het stelletje dat op de heenreis ook bij ons in het busje zat, zat al in de bus. De trip naar de pick-up locatie is van korte duur, maar als we dit met de koffers hadden moeten lopen had het allemaal wel wat langer geduurd. Er staat al een bus, maar die is vol. Een andere bus is onderweg. Terwijl we staan te wachten valt ons oog op de koffer van het stelletje uit ons busje. Er zit een stikker van Gemeente Best op de koffer. Ja zij wonen in Best. En wij ook….zo grappig. We lagen allemaal helemaal in een deuk. Nadat we nog een paar pick-up stops hebben gehad rijden we door naar het vliegveld. De transfer is van korte duur. De check-in en veiligheidscheck verlopen redelijk snel en om 0915 uur zitten we aan een broodje en kop koffie/thee te wachten op de boarding.

Het boarden gaat ook snel en uiteindelijk vertrekken we op tijd. De vlucht verloopt prima. We hebben tegenwind dus de vliegtijd bedraagt ca 3 uur. Landing is op tijd op de Polderbaan. Het taxiën is op zich ook zo gebeurd en voor mijn gevoel staan we toch vrij snel bij de gate. Bij de bagageband duurt het wat langer en als we de koffers hebben, moeten we nog op het statief wachten. Deze ligt bij de afwijkende bagage. Dat kwartje viel pas toen we een paar mensen met hun ski's zagen slepen. Uiteindelijk zitten we binnen het uur nadat we aan de gate stonden in de auto en rond 1500 uur waren we weer thuis.

Lapland is een hele leuke bestemming en Levi een heel leuk wintersportplaatsje met veel leuke en afwisselende restaurantjes. De pistes zijn allemaal goed te doen, wellicht niet zo spectaculair als in Oostenrijk of Frankrijk en er zijn veel ankerliftjes, maar als skiliefhebber kun je hier zeker ook goed uit de voeten. Mocht je het overwegen er een keer heen te gaan, wij kunnen het je zeker aanraden.

Gezellig dat je met ons bent meegereisd en bedankt voor de hele leuke reacties. Op naar het volgende avontuur.

1. Trudy:
    12 maart 2022
    Super leuk om jullie verhalen te lezen. Ik was echt "mee" op vakantie. Ook de foto's en filmpjes waren super. Bedankt en welkom thuis
  2. Desiree De Swart:
    12 maart 2022
    Marco en Tamara, bedankt dat ik met jullie mee naar Lapland mocht. Heb genoten van de verhalen, foto's en filmpjes. Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn. Ga graag weer met jullie op reis. Bedankt voor alles
  3. Irene:
    14 maart 2022
    Wat een supergave trip weer! Leuk om te lezen en ook de foto's zijn weer geweldig!