weer thuis

21 augustus 2019 - Best, Nederland

En dan is de KLM-vlucht ook binnen. Er stappen een hoop mensen uit. Het blijkt dat voor ons de allernieuwste Dreamliner 787/10 van KLM klaarstaat - de Oranjebloesem mooi beletterd om het 100-jarig bestaan van de KLM aan te geven. Het is de eerste dreamliner die KLM heeft aangekocht. De kist moet nog even door de schoonmaakploeg onderhanden genomen worden voor we aan boord mogen.

Het boarden gisteravond verliep wat vreemd. Eerst stond iedereen bij Gate5 en vervolgens moesten diegenen die hulp nodig hadden met boarden en diegenen die kinderen hadden naar Gate3.  Vervolgens gingen eerst de mensen aan die boord die niet zonder hulp naar het vliegtuig konden lopen. Na een minuut of 5 wordt er omgeroepen dat iedereen kon boarden, dus wij gaan meteen door. Nee toch niet want we boarden eerst mensen met kinderen. En ongeveer tegelijkertijd staat er een dame mij naar buiten te duwen terwijl ze tegen de grondstewardess bezig is dat ze ons er gewoon door moet laten. De dames kibbelen nog wat en dan kunnen we toch door. Nee toch niet want Marco heeft zijn boardingpass die we na de douanecheck gekregen hadden niet ingeleverd. Deze vlug weer terug naar de dame en we kunnen door. Soms kan het best vermoeiend zijn wanneer men niet op 1 lijn zit.

We hebben geluk en kunnen meteen op de door ons geboekt stoelen plaatsnemen. Bij de deur net achter de vleugel met veel beenruimte. Mocht ik last krijgen van mijn rusteloze beentjes, kan ik in ieder geval gaan staan zonder meteen iedereen en van alles lastig te moeten vallen. De Dreamliner is echt een heel mooi toestel. Er zitten geen schuifjes meer voor het raam, maar een tiptoets die je raam verduisterd of verhelderd net op welke stand hij staat natuurlijk. Heel gaaf. En hij verduistert goed zo blijkt later.

Keurig op tijd vertrekken we naar Dar Es Salaam. Een vlucht van nog geen 45 minuten. Hier gaan de laatste passagiers en huidige crew van boord. De schoonmaakploeg komt weer door de kist gevlogen voor een schoonmaakbeurt. De nieuwe crew komt aan boord en begint meteen met de voorbereiding van de vlucht. Dan komen de nieuwe passagiers aan boord. Uiteindelijk staan we toch zeker 1 uur aan de grond. Allebei hebben we best slaap en willen we het liefst gaan slapen, maar dat willen we pas doen wanneer we in de lucht zijn om zo te proberen het grootste deel van de reis te slapen. Rond 2330 uur vertrekken we naar A'dam. We zijn nog aan het stijgen wanneer ik in slaap val. Zo af en toe ben ik iets of wat in half waak/half slaaptoestand maar ik ben niet echt wakker geworden. En dan gaat ineens het licht aan….WTF!...hier heb ik geen zin in. Het is dan bijna 0550 uur.  Marco heeft het over 0450 uur…blijkt dat hij zijn horloge al op NL-tijd heeft staan. Maar…..we hebben het grootste deel van de reis kunnen slapen. Als ontbijt kunnen we kiezen wentelteefjes of omelet. Als er tijdens de vakantie 1 vast en terugkerend gegeven is, is het wel het feit dat er bij elk ontbijt eieren worden geserveerd hetzij gekookt of gebakken, scrambled of als omelet. Het maakt niet uit hoe, er is altijd iets van ei hoe simpel en al dan niet uitgebreid je ontbijt ook is. Dus het worden wentelteefjes want voor mijn gevoel sta ik sta ik al stijf van de eieren. Op een van de beeldschermen voor mij zie ik dat we ergens boven de Balkan hangen.

En dan wordt de daling ingezet. We zijn weer bijna thuis. Het uitzicht over het vlakke Nederlandse land blijft mooi. Rond 0645 uur hebben we Touch down en staan we om 0700 uur bij de gate G7. Dat is 15 min vroeger dan gepland. Bij de paspoortcontrole is het echt superdruk, maar een geluk, wij hebben een EU-paspoort en kunnen zo hup door de self service poortjes. Na een minuut of 5 gaat de bagageband lopen en 10 min later hebben we onze bagage. Dit keer lag het niet in de laatste bak. Marco belt snel met de meneer van de Valet Parking en als we buiten komen, staat de auto klaar. 40 min nadat we aan de gate stonden, zitten we in de auto op weg naar huis, waar we om 0900 veilig en wel aankomen. Eindelijk weer knuffelen met onze eigen (mini) leeuwtjes.

Het zit er nu écht op. Het was echt supergaaf. We hebben zo ontzettend veel gezien en hele bijzondere dingen mee mogen maken. Echt fantastisch. En ook weer heel gezellig dat jullie met ons meegereisd hebben. Dank voor alle leuke en grappig berichten / reacties die we hebben gehad. Tot de volgende keer, waarnaartoe….dat is net als voor jullie ook voor ons nog een verrassing. De eerste ideeën zijn uiteraard al besproken.

So Long!

1. Ingrid Verdonck:
    21 augustus 2019
    Welkom thuis! Bedankt dat we weer met jullie mee mochten reizen 🙃
  2. Petra gijsberts:
    Home sweet home 😃
    Fijn weer veilig terug, bedankt weer dat we er zo bij mochten zijn😘
  3. Joyce Schilperoort:
    21 augustus 2019
    Geweldig om deze prachtige landen door jullie ogen te mogen zien, bedankt daarvoor en welkom weer in ons prachtige goed georganiseerde😜landje!
  4. Harrold Quaaden:
    22 augustus 2019
    Nu is mijn ochtendritueel, het lezen van jullie reisverhalen, weer gedaan. Bedankt voor de mooie verhalen. 😀
  5. Desiree De Swart:
    25 augustus 2019
    Welkom weer terug in Nederland, nu terugkeren naar de dagelijkse routine. Vond het heel fijn om met jullie mee te reizen. Bedankt voor alle mooie verhalen. Heb er werkelijk van genoten.