duiken op Cave 2 & Papa Doc

19 december 2024 - Freeport, Bahama's

Aangezien dat het nog wel heel vroeg was toen we klaar waren bij Dolce Vita - vanwege het weer werden in het Viva Café ontvangen i.p.v. dat we buiten op het terras konden zitten - zijn we toch nog maar even naar het hoofgebouw gelopen waar ons Canadees Zangtalent zijn liedjes (helaas) ten gehore brengt. Zo jammer dat we niet helemaal vooraan kunnen zitten omdat de zittingen allemaal nog nat zijn van de regen, dan maar helemaal achteraan onder de luifel. Het maakt niet uit waar je zit, er is geen ontkomen aan zijn imposant slecht stemgeluid. Bij een aantal liedjes heeft hij er ook nog een eigen draai aangegeven tenminste dat voordeel van de twijfel geven we hem want bij het nummer Roxanne van the Police blijft hij op een gegeven moment zo lang Roxanne achter elkaar zingen dat onderhand denkt hij is zijn tekst kwijt.
Toch zijn we weer redelijk vroeg terug op onze kamer. Heerlijk die rust die alleen zo nu en dan door de harde airco verstoord wordt wanneer deze weer even aanspringt. Erg goed hebben we helaas niet geslapen en nu je een keer wil blijven liggen, moeten we juist vroeg ons bed uit. Want vandaag kunnen we weer gaan duiken….en we gaan met de eerste duikgang mee, dus 0830 uur melden.

Zodra we de gordijnen opentrekken valt ons meteen 1 ding op: de palmbomen bewegen niet - nu was dat eerder van de week ook al een keer maar toen duurde het niet lang voor ze weer vol in de wind op en neer wapperden, maar vandaag blijft het voortduren. Ook de zee is bijna rimpelloos kalm. De windsnelheid zou vandaag ook 'maar' maximaal 6 knopen zijn oftewel windkracht 2 wat als zwak staat aangemerkt. In de eetzaal is het rustig, er is op het moment dat wij er zijn nog 1 ander stel aanwezig, waarvan mijn vermoeden dat zij samen met ons gaan duiken later bevestigd wordt.

Na het ontbijt halen we onze spullen op en lopen naar het strandhuisje, daar krijgen we te horen dat we naar het duikcentrum terug moeten omdat alle spullen eerder deze week voor reiniging naar het duikcentrum zijn gebracht. Het duurt even voor we onze uitrusting hebben, maar dan kunnen we weer terug naar het strandhuisje. De rugzak laten we daar staan en nemen een kleine waterdicht tas mee waar we wat drinken en chips in hebben.  We kunnen meteen door de boot op en onze fles in orde maken. Heerlijk die kalme zee, onderhand precies zoals we vanuit Egypte gewend zijn. Verder zijn we niet zo verwend :-P

De 1e duiklocatie - Cave 2 - ligt vlakbij Shark Alley. Er is dus een kans dat we Caribische rifhaai tegen komen als die net op een wat grotere patrouilleronde is. De naam Cave is wat misleidend want het zijn geen echt grotten, maar meer canyons waar je overheen zwemt en op een bepaald stukje doorheen kunt zwemmen. Als we goed en wel beneden dan wel op diepte zijn, zien we een grote stingray / pijlstaartrog in het zand liggen. Het dier verroert zich niet wanneer we over hem heen zwemmen - scheelt ook wel dat er nog een meter - 1.5m tussen zit/

Ik heb in mijn beleving toch wat te veel gewicht waardoor ik even met het drijfvermogen aan het stoeien ben, maar dan heb ik wel een soort van modus gevonden. En besluit meteen dat ik bij de volgende duik een gewichtje minder doe en mijn duikbril wissel want deze beslaat continue. Tijdens de duik zien we mooi koraal en veel blauwe papegaaivissen, ook redelijk wat tandbaarzen. Marco heeft intussen een haai gespot, zodra hij hem voor mij aanwijst, komt er een barracuda aangezwommen en is de haai met de noorderzon vertrokken, maar even verderop zwemt er nog een. Je moet heel goed kijken want de dieren zijn in het blauwe water heel goed gecamoufleerd. De safety stop doen we hangend aan het touw achter de boot en na 45 minuten zijn we weer boven.

Het weer is heerlijk. Lekker genietend van onze zouten chips - dat is zo lekker na het duiken - genieten we van het uitzicht over het eiland. Boven land zien we toch wat grijze wolkenpartijen en maar de temperatuur is met 25 graden heel goed. De vaart naar de 2e duiklocatie duurt niet zo lang, een paar minuten. Het is nog even wachten voor we voor onze 2e duik het water in kunnen. De rimpeltjes op het water verraden dat het zachtjes regent, maar je moet niet met je ogen knipperen want dan heb je de bui gemist.

De 2e duik is op Papa Doc. Papa Doc was een 21m lange garnalenboot om huurlingen en vuurwapens e vervoeren tijdens de revolutie in Haïti tegen dictator Papa Doc Duvalier. Heel ver zijn ze helaas niet gekomen want de boot is vlak voor de kust gezonken en ligt nu op ca 15 m. Het ligt door de zware orkanen die hier een paar geleden langs zijn gekomen niet meer op de plek waar het oorspronkelijk gezonken is. Omdat de boot op een mooi open stuk in het zand ligt kun je er wel goed om- en overheen zwemmen. Echt in het wrak is niet mogelijk, hooguit dat je in de stuurhut zou kunnen, maar de vraag is of je dat wilt. Als je goed kijkt kun je nog munitie vinden en onderweg kom je ook nog wat andere onderdelen van de boot tegen.

Ik heb wat minder gewicht bij me en ging ik bij de eerste duik voor mijn gevoel als een baksteen naar beneden, nu moet ik wat moeite doen om naar beneden te komen, eenmaal beneden gaat het verder goed. De boot ligt meteen onder ons en zodra we de bodem hebben bereikt, komt er rechts van ons een verpleegsterhaai aangezwommen. Vaak gehoord dat we die mogelijk zouden kunnen zien, maar vandaag is het dan eindelijk zover. Het is voor ons de eerste keer dat we dit mooie dier in het wild tegenkomen. Hij of zij vindt het maar niks dat wij er aankomen dus zwemt hij/zij maar meteen weer terug naar de kant van waar hij/zij vandaan kwam om dekking te zoeken. En dat is gelukt, er is een opening tussen het zand en de boot waar het dier precies tussen past en mocht je niet goed kijken, er pal aan voorbij zwemt. Vlakbij de boot ligt ook 'Eel Garden' oftewel een 'Palingtuin'. Dit zijn aaltjes die in het zand leven en met hun kop en deel van hun lijf boven het zand uitsteken en met de deining van het water meebewegen. Bij gevaar trekken ze zich bliksemsnel in het zand terug. Dit zijn nog kleine smalle aaltjes. In Egypte hebben we ze ook gezien en die waren wat dikker/groter.

Rond om het wrak liggen mooie rotsen met veel koraal. Op de zandbodem zie ik veel klein spul bewegen. Sommige visjes schieten in een holletje in het zand weg en sommigen blijven heel stil liggen zo van als ik niet beweeg dan zie je mij ook niet. Ook hier weer diverse blauwe papegaaivissen gezien en een eenzame barracuda. Tegen het einde van de duik wijst Caesar ons op een mooie kreeft die op een van de koraalrotsen een beetje buiten zijn schuilplek zit. Hij is niet supergroot en blijft heel parmantig zitten. We zwemmen nog wat verder en inmiddels zijn we ook weer bij de boot uitgekomen. Caesar geeft het signaal voor de safety stop die we ook weer vasthoudend aan het touw uitzitten.

Na deze duik gaan we terug naar wal. We kunnen als we willen vanmiddag nog met de duiktrip van 1430 uur mee. Ik besluit meteen om niet meer mee te gaan en Marco twijfelt nog. Het weer lijkt een beetje omgeslagen/wisselvallig en als dat zo blijft dan wil hij toch nog wel een keer gaan.  Eerst maar eens terug naar wal.
Omdat er een andere groep duikers en een groep snorkelaars om 1130 uur met de boot meegaan, nemen we alle spullen van boord en spoelen ze af. Intussen worden we aangesproken door een Amerikaan die ook hier is voor het duiken. Een aardige man die nu net een jaar of wat zijn brevet heeft. Hij gaat om 1130 uur en 1430 uur mee.

Nadat we de duikuitrusting hebben gespoeld en opgehangen, lopen de naar de beachbar om meteen wat te gaan eten. Het is er nu nog niet zo druk en als we gegeten hebben, lopen we terug naar onze kamer. De bewolking lijkt wat te blijven hangen, wat Marco doet besluiten om vanmiddag toch ook nog een keer te gaan duiken. Terug op de kamer spring ik meteen onder de douche want ik had mij nog niet afgespoeld na het duiken en het voelt ook wat frisjes, dus even lekker opwarmen. Helaas komt er uit de douche geen constante warme straal het golft van heel heet naar lauwwarm/frisjes naar warm, lekker warm en weer terug naar lauwwarm etc.

Uiteindelijk breekt het zonnetje dan toch weer door en gaan we een plekje zoeken bij het zwembad, die we tot on ze verbazing nog vinden ook. Van de week was alles bezet dus we hielden er al rekening mee dat het een bedje op het strand zou worden. Tegen 1430 uur gaat Marco richting het strandhuisje en blijf ik lekker op het bedje liggen met mijn e-reader. Net wanneer ik bedenk ik ga terug naar de kamer want de wolken blijven maar voor die zon hangen, glijden ze dan toch voor zon weg en besluit ik nog even te blijven liggen. Tegen 1545 uur ben ik er toch wel klaar mee en ga terug naar de kamer om maar meteen onder de douche springen, als Marco dan terugkomt kan hij ook meteen door en zijn we straks allebei weer fris en fruitig voor het avondeten. Als ik net klaar ben met mijn rondje in de badkamer, komt Marco binnen. Die gaat ook meteen door. Hij heeft nog een leuke duik gehad met de Amerikaan als duikbuddy. De duik was goed en hij heeft nog een mooie grote pijlstaartrog en een geelgroene murene (van heel dichtbij) gezien.

Hebben we zo tegen einde van ons verblijf hier op Grand Bahama toch nog een paar mooi duiken meegepikt. Morgen nog een paar en dan is het (al)weer klaar voor dit jaar.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade