Aswan - de Dam, een monument, een tempel en een obelisk

20 september 2022 - Aswan, Egypte

Gisteravond hebben we nog even samen met De'Vonna en Briana op het terras gezeten met uitzicht over de Nijl. Even bij komen van de wat chaotische check-in en het uiteindelijk naar de kamers gaan. Helaas had mijn moeder een afstapje gemist en ging ze vlak voor de kamer onderuit. Ze was er wel even klaar mee voor vandaag. Dit hebben wij gemist omdat wij al naar onze kamer werden gebracht die aan de ander kant lag van de kamers van De'Vonna en Briana en mijn ouders. Als we onze drankjes hebben besteld, witte wijn na onze ervaring met de rode wijn in Caïro, krijgen we per twee een bordje met kaas, komkommer en groene olijven.

Het is best lekker buiten rond deze tijd. De kaas had een wat dubieuze dan wel ondefinieerbare smaak, de komkommer en olijven daarentegen smaakten prima. Tegen 2300 uur gaan we naar onze kamers.

Vanmorgen zijn we rond 0615 uur opgestaan. De nachtrust was niet helemaal super. Dat lag niet aan het bed, maar wel aan mijn rusteloze beentjes. Daar ben ik toch wel een uurtje of ander half mee zoet geweest. Rond 0700 uur zijn we in de ontbijtzaal waar het nog rustig is. Het uitzicht over de Nijl is mooi. De temperatuur rond deze tijd is een voorbode van hoe warm het hier wordt. 27 gr C en stijgende.
Tegen 0800 uur worden we opgehaald door onze gids - Mohammed (je verwacht het niet) - en dezelfde chauffeur die ons gisteravond ook van het vliegveld naar het hotel heeft gebracht. Vandaag staan 3 high lights op het programma: de Hoge Dam, de tempel van Philae en de onvoltooide obelisk.

Als eerste gaan we naar de Hoge Dam. De route ernaar toe is min of meer dezelfde als die we gisteravond vanaf het vliegveld hebben gereden, maar in plaats van rechts af naar het vliegveld rijden we nu rechtdoor. De route voert over de oude dam. De hoge dam en de oude dam zijn de enige 2 dammen in Egypte. Omdat de oude dam al heel oud en intussen een monument geworden is dan wel een monument gaat worden, wordt er naast de oude dam een nieuwe brug aangelegd. Op een bepaald punt op de oude dam zie je in de verte de hoge dam liggen. Hij oogt dan wel heel klein ;-)

Aswan betekent in het Arabisch Markt en staat voornamelijk bekend om het graniet wat hier gewonnen wordt en de kruiden die hier vandaan komen. Aswan is een van de 2 plekken in Egypte waar graniet vandaan komt. De andere plek is de Sinaï, maar de kwaliteit van het graniet uit de Sinaï is niet zo goed als dat van het graniet dat uit Aswan komt. Van oorsprong wonen in dit gebied de Nubiërs. Deze mensen hebben min of meer dezelfde huidskleur als de Soedanezen oftewel ze hebben een iets donkerdere tint dan de gemiddelde Egyptenaar. Ze spreken naast het Arabisch 2 dialecten. Dat is blijkbaar zo verschillend van het Arabisch dat wanneer je niet een van de 2 dialecten spreekt je de mensen dus ook echt niet kunt verstaan als ze onderling met elkaar spreken.

De Nubiërs woonden vroeger verdeeld over 42 dorpen: 20 op de westelijke oever en 22 op de oostelijke oever van de Nijl. Maar omdat de dam werd aangelegd, moesten de bewoners van de 22 dorpen noodgedwongen naar andere woonlocaties verplaatsen omdat hun dorpen onder water kwamen te staan. Naast de 22 dorpen zijn ook 17 Nubische tempels onder water komen te staan. Een stuk of 8 - 9 konden door de Unesco gered worden en zijn verplaatst. Een aantal staan nu in diverse musea in het buitenland maar een paar, waaronder de Tempel van Philae staan in Egypte.

De Hoge Dam. Hij werd aangelegd tussen 1960 en 1971 met behulp van de Russen. De dam is ca 4 km lang, aan de top ca 40 m breed en aan de grond ca 980 m breed. Er zijn bij de bouw ca 43 miljoen stenen gebruikt en de gehele constructie is 17 x zwaarder dan de grote Piramide van Cheops. Door de bouw van de Hoge Dam werd de loop van de Nijl veranderd. De oude loop heeft nog een tijd dienst gedaan als uitvloeiveld voor wanneer de waterstand in Lake Nasser te hoog werd, maar inmiddels is dit niet meer nodig omdat er 2 irrigatiekanalen zijn aangelegd voor de landbouw in de buurt.

Als je boven op de dam staat en je kijkt naar het Noorden zie je niet zo veel als alleen een industrieel aandoend landschap - rechts de stroomcentrale , recht vooruit wat groen en woestijnachtig landschap en links het Vriendschapsmonument dat is gebouwd om de steun die de Russen hebben gegeven tijdens de bouw van de dam te eren.  Aan de zuidkant van de dam ligt het Nasser meer. Het Nasser meer is 500 km lang - 350 km ligt in Egypte en 150 km ligt in Soedan. De breedte varieert tussen de 5 en 20 km. 5 km uit de kust hangen netten in het water om de krokodillen die in het Nassermeer leven bij de immens grote turbines van de dam weg te houden. Het Nassermeer is trouwens het enige gebied in Egypte waar krokodillen leven.

Al met al is het bezoek aan de dam een kort bezoek. Voor we doorrijden naar de tempel stoppen we nog even bij het vriendschapsmonument. Van buiten dan wel veraf ziet het monument er wat saai uit. 5 pilaren met een leuk parkje eromheen. Maar niets is minder waar. De pilaren stellen de dam voor en zijn gebouwd in de vorm van een lotusbloem de vijver erom heen stelt o.a. het Nassermeer voor. De vijf pilaren zijn verbonden met een cirkel en aan de binnenkant staan diverse afbeeldingen in de pilaren gegraveerd. En ondanks dat er open stukken in monument zijn, is de akoestiek binnen in het monument heel goed.

Na deze korte stop gaan we door naar de tempel van Philae. Deze tempel is uiteindelijk door de Italianen verplaatst naar zijn huidige ligplaats het eiland Agilika. Door de bouw van de Aswan Dam (1898-1902) kwam de tempel deels onder water te staan, maar door de bouw van de Hoge Dam zou het helemaal onder water komen te staan. De tempel van Philae is de laastste tempel die in Egypte is gebouwd en de naam betekend eindpunt of eindstation. De legende zegt dat Isis hier het laatste lichaamsdeel van haar man Osiris vond vandaar het eindpunt.

Dat de tempel al een deel onder water heeft gestaan is goed te zien aan de zuilen. Het deel wat onder water heeft gestaan is donker van kleur. Omdat de tempel op een eilandje ligt kun je hier alleen per boot komen. Langzaam doemt de pracht van de tempel dan ook voor je op als je naar de aanlegsteiger gaat. Het is wonderbaarlijk hoe relatief goed deze tempel bewaard is gebleven en hoeveel je nog van de reliëfafbeeldingen in de stenen goed kunt zien. Heel indrukwekkend.  De tempel van Isis is het belangrijkste gebouw van het complex en is gebouwd in oud-Egyptische en Grieks-Romeinse stijl.  Nadat we nog even op eigen gelegenheid door het complex hebben gewandeld lopen we naar de plek waar de gids op ons wacht. Hier kun je lekker even in de schaduw zitten en een drankje bestellen wat we dan ook doen.

Dan varen we terug naar kade en gaan we door naar onze laatste stop voor vandaag. De onvoltooide Obelisk. Deze obelisk ligt in een steengroeve iets ten zuiden van Aswan en stamt uit de tijd het Nieuwe Rijk. De Obelisk is 41 m lang en was al aan 3 zijden uitgehakt toen ze besloten de werkzaamheden niet meer voort te zetten. Er bleek namelijk een enorme barst in de steen te zitten die helemaal tot aan het einde van de Obelisk doorloopt en de Obelisk dus heel onstabiel zou maken wanneer deze in zijn geheel afgemaakt zou zijn. Hij zou dan tijdens het rechtop zetten al instorten. De onderkant is dan ook nooit uitgehakt. De Obelisk zou toebehoren aan Farao Hatsjepsoet. Het duurt ca 1 jaar om een volledige Obelisk te maken en hij dient als baken voor het vinden van een belangrijke gebedsplek dan wel godshuis.

Na een korte stop bij de bank, er moeten wat Dollars in Egyptische ponden worden omgewisseld, gaan we terug naar het  hotel. Voor we naar de kamers en uiteindelijk zwembad gaan, lunchen we eerst in het hotelrestaurant. De dames zijn eensgezind: we pakken allemaal een sandwich kipshoarma en de heren pakken ieder een burger. Het duurde even voor we het eten kregen, maar zoals we altijd zeggen het duur even maar dan heb je wel wat…de kwaliteit van het eten was heel goed. Na de lunch kleden we ons om en gaan we naar het zwembad voor een beetje verkoeling. Het water voelt heerlijk aan.

Morgen is het vroeg uit de veren. In eerste instantie dachten we  0300 uur, maar we hebben geluk. We kunnen tot maximaal 0400 uur uitslapen. We worden om 0430 uur opgehaald voor onze trip naar Abu Simbel een rit van ca  3.5 uur - enkele reis.

1. Auntie Ellie:
    21 september 2022
    Weer prachtig geschreven .Hoe gaat het met Grietje?