Petra & Monastery

1 oktober 2022 - Petra, Jordanië

Het uitslapen is vanmorgen niet helemaal gelukt, maar uiteindelijk waren we ca een 1/2 uur voor de wekker afliep - dat zou om 0715 zijn - wakker. Ik heb goed geslapen maar Marco nog steeds niet super. Nog even lekker verder wakker worden onder de douche, aankleden en hup naar het ontbijt. Alles nog steeds lekker op ons gemak.

Tegen 0900 uur zijn we weer beneden bij de receptie en brengt de shuttle ons naar de ingang van Petra. Vandaag hebben we niet iets wat we per se moeten. Was gisteren ook niet, dat was meer iets van per se willen. Omdat we wat later zijn, is het ook al wat drukker met groepen. Toch kunnen we redelijk goed doorlopen naar de Siq. De zon is al aardig op dreef, maar in de Siq is het schaduwrijk en koel. Ongeveer halverwege de Siq krijg ik last van mijn buik. Als ik op dit tempo doorloop zoals het nu gaat, dan gaat dat niet goed. Marco spreekt met mij af dat hij bij het Theater op mij  zal wachten. Vervolgens gooi ik er een flink tempo in - this girl is on a mission. En dan blijkt die Siq toch wel heel lang te zijn. Uiteindelijk zie ik de laatste bocht. Het is dan een weg vinden tussen de grote groepen mensen die in het smalle stuk richting Treasury samen drommen. Het is dan ook wel een heel mooi gezicht, dus geheel ongelijk hebben de mensen niet.

Ik heb nu geen tijd om van het mooie uitzicht te genieten. Aan het einde van de Siq kan ik snel de grote groepen passeren en dan is het in eens rustig. Gelukkig is alles helemaal goed gekomen en kan ik in de schaduw op de rest wachten die ik in de verte al zie aankomen. Het plan is dat we naar Ad Deir - ook wel Monastery genoemd - lopen.  Dit is ook best een flinke klim, maar niet zo pittig als de route die we gisteren naar het uitzichtpunt voor de Treasury hebben gelopen. De klim naar de Monastery heeft een meer geleidelijke stijging en wat meer schaduwpunten. Voor we aan de klim beginnen drinken we nog wat op een van de twee terrasjes die aan het begin van de route staan.

Het tempo waarmee we naar boven gaan is erg laag. De'Vonna wil graag mee, maar is conditioneel niet helemaal top, dus voor haar is het een hele pittige klim. Bij een smal punt moeten we even stoppen. Er komt een ezeltje naar beneden gelopen en het is echt een supersmal punt waar hij langs moet. Het hij heeft allemaal zakken op zijn rug die je langs de want hoort schuren. Het beestje loopt knoestig door en wringt zich door de opening eenmaal erdoor blijkt dat zijn rug volgestouwd is met zakken lege plastic flesjes. Aan het begin van de route had ik gezien hoe een jonge man 4 ezeltjes aan het beladen was met flessen water en wat ander drinken. Deze kome we uiteindelijk ook tegen op hun weg naar boven voor de bevoorrading van een van de stalletjes.

Uiteindelijk zijn mijn ouders doorgelopen en zijn Marco en ik bij De'Vonna en Briana gebleven. Met heel wat stopmomentjes hebben we het uiteindelijk allemaal gehaald en hebben we er ca 1.5 - 1 uur 45 min over gedaan om boven te komen.  Als je in een redelijk goede conditie bent, zou de klim 45-60 min haalbaar moeten zijn. En na al die inspanning wordt je dan beloond met een fantastisch mooi uitzicht op de Monastery. Deze aanblik maakt het dat de moeite van de klim het meer dan waard is. Het verschil met 9 jaar geleden is dat er nu meer verkoopstalletjes op de route aanwezig zijn en ook het terras bij het eindpunt is erg uitgebreid en kun je er nu wel op je gemak iets drinken. Verder zijn er een paar routes aangelegd naar diverse uitzichtpunten, die waren er 9 jaar gelden ook niet.  Een uitzichtpunt is wel heel gaaf. Het kost een paar minuten om naar boven te klimmen, maar dan heb je wel fantastisch uitzicht op de Monastery. Beetje vergelijkbaar met het uitzicht op de Treasury van bovenaf.

De Monastery is een uit de rotsen uitgehouwen bouwwerk. Dit is in de 1e eeuw BC door de Nabateeërs gedaan. Het klooster is 51m hoog en 49m breed. Anders dan de naam doet vermoeden heeft dit bouwwerk in eerste instantie gediend als mausoleum. Maar nadat in de vierde eeuw het Christendom de officiële religie was geworden, heeft dit bouwwerk als klooster dienst gedaan vandaar de naam. Qua structuur is de Monastery vergelijkbaar met de Treasury.

Na een pauze van ca 45 min beginnen we aan de afdaling. Bij een van de souvenirstalletjes kopen Marco en ik nog 2 Bedoeïenen pijpjes. Het blijkt dat deze tegenwoordig weer meer gebruikt worden. Met deze aankoop ondersteunen we ook meteen de Queen Noor foundation. Dit is een stichting die o.a. de Bedoeïenenvrouwen financieel ondersteunt. We pakken nog even een 'terrasje' bij het tentje waar Marco en ik destijds ook wat gedronken hebben en dan gaan we naar beneden. Tegen 1430 uur zijn we weer beneden en eten we een kipsandwich bij het tentje waar we vanmorgen wat gedronken hadden. De sandwich smaakte heerlijk, maar de portie was echt groot. Als we 3 sandwiches hadden besteld, hadden we alle 6 een stuk gehad en zaten we nog steeds heel goed gevuld.

De'Vonna en Briana lopen samen met mijn ouders naar de uitgang en Marco en ik lopen nog even langs de kerk. Deze is ongeveer tegen het einde van vijfde eeuw AD gebouwd en men vermoed dat deze in de eeuw daarna door een brand dan wel aardbeving is verwoest. Gelukkig is de mozaïekvloer goed bewaard gebleven. Vanaf de kerk heb je ook een schitterend uitzicht over de Koningsgraven en de Grote Tempel. Je blijft er bijna foto's van maken.

Na deze stop gaan Marco en ik ook richting uitgang. Gelukkig is de te volgen route nu meer in de schaduw. Voor we de Siq in lopen werpen we nog even een laatste blik op de Treasury. Het blijft een magnifiek gezicht. Ergens in de Siq komen we mijn ouders, De'Vonna en Briana tegen. De'Vonna moest toch wel even weer op adem komen. Samen lopen we naar het einde van de Siq. Er wordt nog wat water gekocht voor het laatste stukje, wat een lastig stuk is omdat het vol in de zon ligt en een vals plat is.

Marco en ik besluiten om gewoon op ons eigen tempo door te lopen zonder te stoppen. Als we dan bij het bezoekerscentrum zijn helemaal aan het begin kunnen we de shuttle alvast bellen en wat drinken voor op de hotelkamer kopen. Heel toevallig komen we de 2 Nederlandse jongens tegen die we op de ferry hebben ontmoet dan wel die hetzelfde probleem met de veerboottickets hadden als wij. Zij waren vandaag aangekomen in Petra en hadden alvast de klim naar de Monastery gedaan. En heel toevallig had een van hun ons in Wadi Rum gezien. Het blijkt dat we elkaar voorbij zijn gereden. Wij hebben hun niet gezien, maar een van hun ons wel. Echt heel toevallig dit. Als we gedag zeggen merkt een van de jongens op dat dit nu wel eens echt de laatste keer zal zijn dat we elkaar zien. Wellicht heeft hij gelijk, maar wie weet.

De shuttle komt ons keurig op tijd ophalen. Vanavond eten we in het hotel hebben we besloten. Het is ook meer voor ons eigen gemak. Hoeven we niet meer de deur uit en kunnen we gezien de late lunch toch iets later gaan eten. Morgen hebben we weer een vroege start en gaan we door naar Amman.

Vanavond na het eten weer een keer zorgen dat de koffers gereed zijn voor het vertrek morgen.

1. Queenie Couzijn:
    11 oktober 2022
    Genieten vanuit mijn stoel. Ik ga in alle rust nog een keer de verhalen lezen en de foto's bekijken. Dank. Dank. Queenie