Kolossen, een tempel en wat graven

23 september 2022 - Luxor, Egypte

Rond een uur of 0600 uur ben ik wakker. Aangezien de wekker 15 min later afloopt sta ik maar meteen op, kan ik op het gemak douchen en aankleden. Allebei hebben we redelijk goed geslapen.

Om 0700 uur zijn we allemaal beneden voor het ontbijt. Het ontbijtbuffet is hier echt heel uitgebreid, wat nog wel hetzelfde is is de sterkte van de thee. Zodra die werd in geschonken heeft Marco hem teruggegeven met het verzoek de thee voor de helft te verdunnen met warm water. En dat werkte, we konden de bodem van het kopje weer zien en de thee smaakte nog goed ook.

Na het ontbijt gaan we nog even terug naar de kamer om onze spullen te halen die we mee willen nemen. Als we beneden komen is de gids er al. Dit keer geen Mohammed maar een Maghmud - weet niet of ik het goed schrijf. Hij was Egyptoloog en de gids voor vandaag. Hij wil meteen gaan, maar wij geven aan dat er nog 4 moeten komen. Hij is wat verbaasd maar goed. We hebben het nog niet gezegd of mijn ouders, De'Vonna en Briana komen er al aangelopen. We gaan met de boot naar de westelijke Nijloever. Gaaf. Als we buiten staan, blijkt dat er een misverstand is. Hij heeft een groep van 2. Dus de hele karavaan gaat weer naar binnen.

Na ca 5 minuten komt onze gids. Een oudere wat sukkelig ogende man. Hij is onze gids en we gaan met het busje naar de westelijke Nijloever ipv een bootje.  In het busje stelt hij zich voor als Dr. Achmed. Dr. Achmed is een aardige man en weet op zich ook veel, maar hij zou wat bijscholing mogen hebben op zijn communicatieve vaardigheden. Maar als gezegd hij weet veel en weet ons  de dingen goed uit te leggen. We rijden terug naar het punt waar we gisteren Luxor zijn binnengereden en slaan dan rechts af naar de brug die ons naar de andere kant van de Nijl brengt.

De eerste stop is bij de Kolossen van Memnon. Alhoewel de naam anders doet vermoeden, zijn het in werkelijkheid twee 18m hoge beelden van Amenhotep III op zijn troon. Hoe anders zie het er nu uit in vergelijking tot 26 jaar geleden. Toen hebben we de beelden op een grotere afstand gezien en stonden ze nog midden in een veld. Nu staan we als het ware pal voor hun neus en is er een parkeerplaats met winkeltjes waar je allerlei souvenirtjes kunt kopen dan wel proberen de verkopers het wel aan je op te dringen. De kolossen bewaakten destijds de dodentempel van Amenhotep. Deze waarschijnlijk de grootste die ooit is gebouwd. Van de tempel is niks meer te zien, maar men vindt nog steeds enorme beelden bij de opgravingen die men hier doet. Maar hoe komen de kolossen dan aan de naam Memnon?? In vroegere tijden was dit een populaire bezienswaardigheid bij zonsopgang omdat de beelden dan 'zongen'. De Grieken schreven het gezang toe aan Memnon die zijn moeder Eos, de godin van de Dageraad, met en zucht  begroette. Tegenwoordig zingen ze niet meer en zijn de beelden door de tand des tijds behoorlijk onder handen genomen. Al met al duurt de stop ca 10 minuten.

We gaan door naar de Tempel van Hatsjepsoet. Onderweg zien we hem in de verte al liggen. De tempel is geheel uit de rotsen van Deir al-Bahri uithouwen en is de dodentempel. Dat weten we omdat deze op de westelijke oever ligt. In het westen gaat immers de zon onder. De tempel terrasgewijs in drie lagen opgebouwd. Koningin Hatsjepsoet was koningin in de 18e dynastie. De tempel is later helaas door Ramses II en zijn opvolgers beschadigd en het heeft later ook nog tijdje dienst gedaan als klooster - Deir al-Bahri betekent klooster van het  noorden. Ook hier zien we weer duidelijk verschillen met 26 jaar geleden. Nu is er een aangelegd complex met (weer) winkeltjes. Met een soort van golfkarretje worden we naar de ingang van de tempel gebracht en vandaar lopen het complex verder op. Het is een indrukwekkende tempel. De kleuren die duizenden jaren oud zijn, zijn nog heel goed bewaard gebleven.

Nadat we nog wat in de bar lounge hebben gedronken gaan we door naar de Vallei der Koningen. Maar eerst maken we een stop bij een alabasterfabriekje waar ze onder andere beelden maken. Het was eigenlijk niet de bedoeling dat we hier zouden stoppen, ik denk dat Dr Achmed mijn vraag niet goed had begrepen, maar uiteindelijk was het nog niet zo verkeerd. We hadden in Cairo een mooi beeld van Horus gezien en dat wilden we graag hebben. En dat hadden ze hier als ook een beeld van de kat. Bastet genaamd. In de Egyptische mythologie is zij een vruchtbaarheidsgodin voorgesteld als kat. Bastet was de dochter van Osiris en Isis.

En dan door. De Vallei der Koningen is de dodenstad van de farao's. De graven liggen hier 'verstopt' omdat de farao's hoopten de grafschenners te ontmoedigen. Helaas bleek dit geen vergeefse moeite te zijn. Bijna alle graven zijn leeggeroofd op die van Thuya en Yuya en Toetanchamon na. Tot nu toe waren er 62 graven, maar men heeft kortgeleden weer 2 graven gevonden. Ondanks de plunderingen zijn de rotsgraven nog in zeer goede staat en de tekeningen op de muur zijn nog heel goed zichtbaar. Ongekend hoe goed de kleuren al die duizenden van jaren zo goed bewaard zijn gebleven. Met het toegangskaartje kunnen we 3 graven bezoeken en we worden met een karretje naar de ingang van de vallei gebracht. Ben blij dat we de afstand niet hoeven te lopen zoals 26 jaar geleden. Het is ruim 30 gr C. We bezoeken de graven van Ramses III - grafnummer 11, Ramses I - grafnummer 16 en Ramses IX - grafnummer 6. Het is best  benauwd in de graven, maar het is zo de moeite waard.

Omdat onze gids niet mag gidsen in de vallei is hij al teruggegaan en kan hij zijn vrijdagmiddaggebed doen terwijl wij de graven bezoeken. Om 1230 uur zijn we als afgesproken terug bij het bezoekerscentrum en lopen we weer via de bazaar terug naar de parkeerplaats. Volgende stop is het hotel en het zwembad. Even afkoelen want het is echt heel erg warm. Vanavond worden we om 1800 uur opgehaald voor een dinner cruise over de Nijl. Tot die tijd is het lay back and relax.