de Tempels van Abu Simbel

21 september 2022 - Aswan, Egypte

Toen we dus gisteravond nog even op het terras gezellig een drankje aan het doen waren genietend van het uitzicht over de Nijl worden we min of meer een beetje opgeschrikt van een hoop geroep dat steeds harder wordt. Als we in de richting kijken van waar het geroep vandaan komt zien we nog net hoe een partyboot tegen een zeilboot aanbotst. De mensen in de partyboot slaken een kreet en vallen met zijn allen op de bodem van de boot. De schipper van de zeilboot gaat helemaal uit zijn dak en vliegt de partyboot op om verhaal te halen. Intussen vaart de partyboot enkele rondjes om de zeilboot en uiteindelijk varen ze samen weg. Hoe het is afgelopen weten we niet, maar tot een echt 'bitch fight' is het niet gekomen in ieder geval.

We hebben met zijn allen in het hotel gegeten. Ik moet zeggen de kwaliteit van het eten is heel goed en het heeft ons goed gesmaakt. Na het eten zijn we teruggegaan naar de kamer zodat we op tijd naar bed konden. Als Marco en ik goed en wel in bed liggen en het licht hebben uitgedaan wordt er zachtjes op de deur geklopt. Ik begon net enigszins in slaap te vallen en dacht bekijk het maar. Maar na een minuut of wat wordt er weer geklopt dit keer wat  harder. Even dacht ik dat het een van mijn ouders was of De'Vonna dan wel Briana. Als ik de deur open staat er een meneer met een koffer voor de deur. Als hij mij ziet realiseert hij zich dat hij verkeert staat en excuseert zich. Hup weer terug naar bed. Als ik goed en wel in bed lig en mijn draai weer heb gevonden, vliegt de deur van onze kamer open en wil er een man naar binnenkomen. Tegelijkertijd roepen Marco en ik 'Hee'. Verschrikt verontschuldigt zich de man en trekt snel de deur dicht. Probeer dan nog maar es in slaap te vallen.

Uiteindelijk is het wel gelukt en na een redelijke nachtrust - ik ben vanwege de airco (verschil heel warm naar wellicht net iets te koud) wat snotterig uit Caïro vertrokken - is het om 0345 uur opstaan. Vlug een verkwikkende douche en aankleden. Voor de zekerheid krijgen we om 0400 uur nog een wake-up call en om 0430 uur worden we opgehaald en gaan we richting Abu Simbel. Het grappige is dat de temperatuur buiten heerlijk frist aanvoelt maar het is toch al tegen de 25 gr C. Terwijl we richting vliegveld rijden, waar een controlepost is die ons toestemming geeft om naar Abu Simbel door te rijden, begint de zon langzaam op te komen. Veel heb ik er niet van gezien en ik denk de rest van onze groep ook niet want ik probeer nog wat slaap mee te pikken.

Wel zie ik zo nu en nog wat van het woestijnlandschap aan ons voorbij glijden wanneer we uiteindelijk door de controlepost en op weg zijn. Ongeveer halverwege stoppen we bij een soort van wegrestaurant. Het is dan rond 0700 uur. In de verste verte is niks te vinden dus je zit min of meer in the middle of nowhere. Het is er druk want er zijn meer busjes onderweg naar Abu Simbel. Hier hebben we een pauze van ca een 1/2 uur en plunderen we onze ontbijtbox. Deze is goed gevuld en goed verzorgd. Dat we niet alles even lekker vinden is uiteraard een ander verhaal. In het restaurant lopen 3 katjes rond. Een is duidelijk de oudste en de kleinste is nog echt een kitten. Ze zijn goed verzorgd want iedereen heeft wel wat over uit zijn ontbijtbox om aan de katjes te voeren. Wat wij uiteindelijk over hebben verzamelen we in 2 tasjes en geven we aan de beide chauffeurs. Gisteren hadden we begrepen dat we een andere chauffeur zouden krijgen, maar het bleek dat we er een extra bijkregen. Waarom is voor ons nog altijd een vraag.

En door. We passeren het nieuwste project van de huidige president en dat is de aanleg van een landbouwgebied in de woestijn. Als we de weg blijven volgen waarop wij rijden, zouden we uiteindelijk in Soedan uitkomen. Vandaar dat we op een gegeven moment links afslaan. Uiteindelijk zijn op ca 70 km afstand van de grens met Soedan geweest. Tegen 0830 zijn we dan eindelijk in Abu Simbel. We moeten nog even door het dorp want de tempels liggen helemaal aan het einde aan de Nassermeer. Inmiddels is het ook weer wat warmer geworden. Rond de 38 gr C. Als we naar de kassa lopen voor de entreebewijzen staat er een redelijk lange rij voor de ingang. Ik hoop niet dat we daar straks niet in hoeven te staan want veel schaduw is er niet. Gelukkig gaan we eerst naar het informatiecentrum meteen links van de kassa's. Hier legt Mohammed ons het een en ander over de beide tempels die we straks in het groot gaan zien. In het informatiecentrum staan maquettes.

Het bijzondere van deze tempels is dat ze volledig uit de rotswand zijn uitgehouwen. Voor de verplaatsing viel op 21 februari en 21 oktober de zon dusdanig in de Grote Tempel naar binnen dat deze de achterste kamer van de tempel belichte. In deze achterste kamer bevinden zich de vier beelden van de allerheiligsten. 3 van de 4 beelden werden op deze dagen belicht. De god van het donker die uiterst links zit niet. Na de verplaatsing is de datum opgeschoven naar 22 februari en 22 oktober. De Grote Tempel en de Kleine Tempel werden in de 13e eeuw na Christus uitgehouwen. Uiteindelijk werden de tempels volledig onder het zand bedolven en om uiteindelijk in 1813 te worden ontdekt door een Zwitser.

De Grote Tempel is gewijd aan de goden van de grote Egyptische steden, maar diende uiteindelijk meer ter eer en glorie van Ramses II. De façade van de Grote Tempel is 33 m hoog en bevat 4 beelden van Ramses II. Als je goed naar de beelden kijkt zie je dat het linkse beeld een jong gezicht heeft en het uiterst rechtste beeld een ouder gezicht. Ramses II is hier ook afgebeeld met zijn favoriete vrouw - Nefertari - en dochter. De dubbele kroon die hij draagt is van Opper- en Neder-Egypte. Omdat de tempel in het Nassermeer dreigde te verdrinken, heeft Unesco de tempel uitgezaagd en verplaatst naar een kunstmatige rotswand 210m land inwaarts en 40 m boven de oorspronkelijke locatie. Om de tempel te kunnen verplaatsen is deze in ca 240.000 stukken gezaagd en uiteindelijk op de huidige locatie opnieuw opgebouwd.

Wanneer we uit het informatiecentrum komen is de rij gelukkig weg en kunnen we meteen bij de controle doorlopen. Je komt als het ware aan de achterkant van de tempels binnen. We slaan rechts af en lopen richting de tempel. Er is niet veel te zien, maar als we dan de laatste bocht omkomen doemen de gezichten van de Grote Tempel langzaam aan de linkerkant van ons op. Magnifiek, echt waar. Wat maakt deze Grote Tempel een indruk. Het is onmogelijk om de façade zonder mensen te fotograferen. Beetje jammer maar het is zo. De Kleine Tempel ligt rechts van de Grote Tempel en is niet helemaal goed zichtbaar.  Van de vier beelden die te zien zijn, is er een die geen gezicht heeft. Volgens de uitleg van Mohammed is het beeld na het overlijden van Ramses II geruïneerd is, maar er wordt ook gezegd dat het beeld zijn gezicht heeft verloren door een aardbeving 27 BC. Na wat uitleg van Mohammed bij de tempel krijgen we een uur de tijd om beide tempels te bezoeken.  De reliëfs binnen in zowel de Grote als Kleine Tempel zijn heel goed bewaard gebleven en heel indrukwekkend.

Als je de Grote Tempel binnengaat kom je meteen in de Hypostylezaal. Aan weerkanten staan 4 grote beelden. De beelden aan de zuidkant zijn getooid met de kromstaf en vlegel van Osiris en dragen de kroon van Opper-Egypte. De beelden aan de noordkant dragen de dubbele kroon. Op muren is te zien dat Ramses II een offer brengt aan zijn godgeworden zelf. Het is trouwens zo dat je de verschillende goden herkent aan de kroon die ze dragen niet aan  het gezicht of lijf.

Bij de Kleine Tempel moeten we even in de rij staan om naar binnen te kunnen. Maar dat geeft dan ook weer een beetje de gelegenheid wat beter naar de façade te kijken. De Kleine Tempel - gewijd aan de godin Hathor - heeft Ramses II laten bouwen ter ere van zijn vrouw Nefertari. De zuilen in de zuilenhal hebben Hathorkoppen en op de reliëfs in deze tempel is te zien hoe Ramses II onder toeziend oog van Nefertari de vijanden van Egypte verslaat. Ook in deze tempel zijn de reliëfs heel goed bewaard gebleven als ook de kleuren waarmee de reliëfs destijds zijn ingekleurd.

Eenmaal weer buiten - het is in beide tempels heel erg warm en benauwd en het water liep van mijn lijf af - kijken we nog even naar de indrukwekkende façades van beide tempels. Vanaf de rechterkant kun je beide façades aanschouwen. Ondanks dat het dan een kleine 40 gr C is, voelt buiten toch enigszins verkoelend aan zeker met de windje dat van af het meer aangewaaid komt. Onze 'vrije' tijd zit er bijna op en begeven ons naar de lounge bar om daar nog een drankje te doen. En dan is het via de bazaar met de diverse winkeltjes waar je allerhande souvenirs als beeldjes, hoedjes, sjaals, tafellakens, broeken, t-shirts en wat nog meer kunt kopen. De verkopers zijn hier wat vriendelijker dan in Caïro. Rond een uur of 1100 zitten we weer in het busje richting Aswan.  We maken nog een korte stop bij het wegrestaurantje waar we vanmorgen ook zijn gestopt. Aan de overkant van de weg is een soort van Fata Morgana te zien. Door de warmte lijkt het net of er plassen water in de woestijn liggen en lijken de rotsen dan wel het beetje begroeiing dat er is in dat 'water' te weerspiegelen. Ik snap wel dat de mensen die in de woestijn verdwaald raken helemaal gek werden.

Uiteindelijk zijn we tegen 1445 uur weer terug in het hotel. Voor we naar de kamer dan zwembad gaan, gaan we eerst nog wat eten. Want geluncht hebben we ook nog niet.
Na de lunch wordt nog wat geluierd en eventueel worden al wat koffers in gereedheid gebracht voor morgen. Om 1900 uur is het plan om een hapje te gaan eten...de laatste avond hier in Aswan.

1. Auntie Ellie:
    21 september 2022
    Weer een prachtige ervaring voor jullie .Heel mooi beschreven Tamara.👍
  2. Ralph:
    22 september 2022
    You are fulfilling one of my dream trips. I have been in Cairo and visited several sites within 60 Km, but always dreamed of traveling down the Nile to the Assuan dam. So am reading your experiences with great pleasure. Continue enjoying and describing.
  3. Queenie Couzijn:
    29 september 2022
    Tamara, dankjewel voor jouw duidelijke omschrijving. Genieten achter mijn computer. Ik sla jullie reisverslag op. Kan ik lekker nagenieten vanuit mijn bureaustoel.
    Dankjewel aan Marco en aan jou!
  4. Tamara & Marco:
    30 september 2022
    Fijn dat je weer met ons meereist.