Op weg naar Luxor

22 september 2022 - Luxor, Egypte

Voor de afwisseling heb ik afgelopen nacht een keer goed geslapen. We werden deze keer niet nog een keer verrast door een openzwaaiende deur omdat iemand dacht dat hij deze kamer had. Iets voor 0615 uur hoor ik Marco op staan en nadat hij onder de frisse douche uit kwam ben ik ook opgestaan. Gisteravond was het water aangenaam warm, maar nu is het niet helemaal op temperatuur. Maar goed het is gelukkig niet superkoud. Naderhand zien we op de daken de boilers staan met een zonnepaneel. Het water kan dus ook niet warm zijn want de zon heeft nog niet zijn ding kunnen doen.

Rond een uur of 0700 uur staan we in de ontbijtzaal. Het bakken van een omelet gaat hier niet zo snel, vandaar dat we een voor een eerst maar een omelet bestellen alvorens we de overige etenswaren verzamelen. Eerder deze week had ik geen thee kunnen ontdekken, heb toen wel 2 potten koffie zien staan, maar nu staat er wel een kan thee. En dan valt bij mij meteen het kwartje. Er heeft natuurlijk altijd thee in een van die 2 kannen gezeten maar aangezien er 3 theezakjes in het water hangen en ook blijven hangen, krijg je 'zwarte' thee. Mijn moeder en ik zijn er op tijd bij. De thee is nog net niet te sterk.

Om 0730 uur loopt Mohammed, de gids die ons de eerste avond van het vliegveld heeft opgehaald, al rond en geeft aan dat we kunnen vertrekken zodra het ons past. Op ons gemak eten we nog de laatste dingen van het ontbijt en gaan terug naar de kamers om de koffers te halen. Bij het busje treffen we onze nieuwe chauffeur - je had het vast al geraden….hij heet Mohammed…………
Het is iets voor 0800 uur en al een aangename 35 gr C als we op weg gaan naar onze eerste stop. Het is ongeveer een uur rijden. Onze gids Mohammed zullen we bij de tempel ontmoeten omdat hij op ca 500 afstand van de tempel met zijn gezin woont. De route gaat langs de Nijl omhoog. Vandaag rijden we in 2 etappes naar Luxor. Zodra we buiten de stad komen is het meteen een stuk rustiger met het verkeerd. Maar echt doorrijden is op het van mindere kwaliteit zijnde wegdek niet heel erg haalbaar. Toch komen we binnen het uur aan bij de tempel.

Kom Ombo is een woonplaats waar veel Nubiërs wonen die het veld moesten ruimen voor de aanleg van het Nassermeer. En hier vlakbij een bocht in de Nijl ligt een enigszins vervallen tempel, de tempel van Kom Ombo. Het is een tempel in Grieks-Romeinse stijl die volledig symmetrisch is.  De Tempel van Kom Ombo is gewijd aan 2 goden: de Valkgod Haroëris (Horus de Oude) en Sobek - de Krokodilgod. De tempel heeft dan ook 2 ingangen, 2 zuilenhallen en 2 heiligdommen. Maar er is maar 1 offersteen. En dat betekent dat er maar 1 Opperpriester was om beide goden te bedienen. Het grappige is dat wanneer je de trap omhoog loopt en de tempel voor je op ziet doemen je links het deel va Sobek ziet en rechts het deel van Haroëris. Maar dat is eigenlijk niet helemaal zoals het hoort. Dat komt omdat men de tempel van achter naar voren heeft gebouwd dus links is rechts en rechts is links. Dit om het gemakkelijk te houden. De bouw begon in de 2e eeuw BC en de bouw was in de 1e eeuw BC helemaal klaar. De vele zuilen die je in de tempel ziet zijn rijkelijk versierd met de lotus of lelie van Opper-Egypte en de papyrus van de Delta. Het verhaal wil dat toen de Opperpriester hier kwam er heel veel krokodillen in de Nijl dan wel langs de oevers aanwezig waren. De mensen die hier woonden durfden niet naar het water toe. De priester gaf aan dat wanneer de tempel hier op deze plek bij de Nijl wordt gebouwd, de krokodillen weg zouden gaan. En aldus geschiedde. Saillant detail is dat de krokodillen niet van drukte en herrie houden, dus toen men met de bouw van de tempel begon zijn de beesten langzaam richting een voor hun rustiger gebied vertrokken.

Naast de tempel ligt een klein krokodillenmuseum met een aantal gemummificeerde krokodillen. De priester heeft destijds krokodillen van gemummificeerd in diverse groottes - van in het ei tot de grootste die hij kon vinden. Als de god dan besloot terug te keren dan kon hij kiezen in welke grootte hij terug wilde keren. En met ruim 40 gemummificeerde lichamen, had hij best wel wat keuze.

Tegen 1045 uur zijn we weer op weg naar de volgende stop. Deze ligt in Edfoe, ca 1.5 uur rijden van Kom Ombo. Het is best druk in Kom Ombo want het is veemarkt. Gelukkig rijden we aan de rustige kant van het spoor want aan de andere kant bevindt zich het grootste deel van de markt. De reis gaat wederom langs de Nijl en de vele suikerrietvelden. In Kom Ombo staat trouwens de grootste rietsuikerfabriek van het Midden-Oosten.  En ook al hebben we al het een en ander gezien in het verkeer, het blijft soms nog steeds verbazingwekkend over de kapriolen die er worden uitgehaald. En toch gebeuren er eigenlijk geen ongelukken. Zij het dat er zich op een gegeven moment een motor met passagier zich al slingerend tussen ons en een stilstaande auto probeert te wurmen. We horen een hoge kreet en iets van een klap. Mohammed kijkt in zijn spiegel en de chauffeur kijkt ook, maar hij rijdt door. Uiteindelijk bleek dat de motorrijder tegen de stilstaande auto was aangereden.

Edfu ligt aan de Nijl, halverwege Luxor en Aswan en op dezelfde hoogte als Marsa Alam aan de Rode Zee. Het is spits en op de niet verharde doorgaande weg is het superdruk. Het is dus een en al stofwolk. Maar dat deert de lokale bevolking niet en men gaat gewoon over straat alsof er niks aan de hand is. Je zou er onderhand stoflongen van kunnen krijgen zoveel zandstof hangt er in de lucht. Edfu is een belangrijk heiligdom voor de Egyptenaren want dit is de plek waar de valkgod Horus een felle strijd heeft gehad met zijn oom Seth omdat deze de vader van Horus - Osiris - op wrede wijze om het leven heeft gebracht en daarna in 14 stukken heeft gehakt. Seth is de broer van Osiris en is de god van de woestijn, chaos, onvruchtbaarheid, stof en kale grond en als een vijand van de mens.

De tempel van Horus heeft ca 2000 jaar onder het zand gelegen en is de oudste, best bewaarde tempel in Egypte. De bouw van het hoofdcomplex begon in het jaar 237 BC en heeft in totaal ca 25 jaar geduurd voor deze klaar was. De façade van de tempel is ca 30 m hoog en erg indrukwekkend om te zien. Er staan 2 granieten beelden van de valkgod Horus voor de ingang. Op de wanden en zuilen in de tempel zijn veel goed bewaarde reliëfs te zien waarvan sommigen met de originele kleuren zoals die zoveel duizenden jaren geleden zijn aangebracht.

Het is er niet druk dus we kunnen alles goed op ons gemak bekijken en fotograferen. Het tafereel over het gevecht dat Horus met Seth leverde is heel goed bewaard gebleven en indrukwekkend om te zien. Nadat Horus zijn oom had verslagen, werd ook hij in 14 delen opgesneden en werd het bloed aan de ganzen gevoerd. Want door het bloed aan de diverse ganzen te voeren, was het niet meer mogelijk een compleet lichaam te maken eb hem weer tot leven te brengen als de lichaamsdelen weer bij elkaar kwamen. Het is daarom dat tot op de dag van vandaag de Egyptenaren geen ganzen eten en liever wegblijven van deze vogels.

Voor we doorrijden naar Luxor drinken we nog wat bij de lounge bar op het terrein. Het is in de schaduw goed te doen met de inmiddels 38 gr C. Rond een uur of 1400 uur zitten we weer in het busje en rijden we door een wirwar van straatjes om de stad weer te verlaten. Ergens vlak bij het station zetten we Mohammed (de gids) af en nemen we afscheid van hem. Hij gaat met de trein terug naar huis en wij rijden door naar Luxor. De route gaat weer voornamelijk langs de Nijl af naar boven en op een bepaald punt rijden we ook een heel stuk langs het spoor af. We zijn als het waren ingesloten tussen links de Nijl en rechts het spoor. Er zijn hier ook wat meer controleposten en bij een controlepost moet onze chauffeur even uitstappen want men wil precies weten wie we zijn, wat onze namen zijn en waar we heen gaan. Welk doel het allemaal dient weten we niet, maar men wil het graag weten.

Het wegdek is redelijk van kwaliteit en de chauffeur kan redelijk goed doorrijden. Uiteindelijk komen we rond 1600 uur aan in Luxor en zijn we 10 minuten later in het hotel. Het grappige is dat wij - Marco en ik - hier 26 jaar geleden lunch hebben gehad toen we vanuit Hurghada Luxor hebben bezocht tijdens een excursie. Vanaf dit hotel zijn we toen in paardenkoetsjes naar Karnak gereden. En dat herkennen we nog. Voor we bij het hotel aankwamen hebben we een gids opgepikt die ons hielp met het inchecken. Dit keer geen Mohammed, maar Ahmed. We houden van afwisseling.

Nadat we ons welkomstdrankje - Hibiscussap - op hebben gedronken gaan we ieder naar onze kamer. We spreken  af om 1800 uur weer in de lobby te zijn om te gaan eten. Vanavond is het Italiaans, het restaurantje hier bij het hotel. De kwaliteit van het eten was heel erg goed, maar de ober was een beetje aan stuntelen. Met bijna alles wat we vroegen duurde het even voor hij het snapte dan wel dacht te snappen, maar hij deed echt super zijn best. Voor de rekening vroeg hij allemaal samen of apart, we gaven aan apart. En als je apart wilt, krijg je ook apart dus hij had per persoon een rekening gemaakt i.p.v. een rekening per koppel. Geeft niks, komt allemaal goed. Na het eten drinken we nog een drankje op het terras met mijn ouders. De'Vonna en Briana zijn terug naar de kamer. De'Vonna is een paar dagen geleden gebeten door een mug en zij reageert allergisch. Haar enkels zijn dan ook helemaal opgezwollen. Gewapend met een zak ijs om te kunnen koelen is ze naar de kamer gegaan.

Een indrukwekkende dag is weer ten einde gekomen. Morgen gaan we verder. Dan staat de westelijke Nijloever op het programma en 's avonds een dinner cruise op de Nijl.

1. Angelique Faber:
    23 september 2022
    Prachtige reis weer! Zoveel moois te zien daar.
    Geniet ervan
  2. Desiree De Swart:
    24 september 2022
    Wat een mooie reis, geniet ervan.
  3. Queenie Couzijn:
    29 september 2022
    Weer heel wat wijzer geworden zonder een koffer te hebben ingepakt. Mijn longen zijn mij dankbaar als ik jouw weer uitstekende reisverslag lees.
  4. Tamara & Marco:
    30 september 2022
    Het is weer een indrukwekkende reis. Nog een paar dagen te gaan hier :-)