de laatste dag

29 september 2023 - Sanur, Indonesië

En dan breekt ineens de laatste ochtend op Bali en van de vakantie in zijn geheel aan. De neusverkoudheid gaat dan wel al een stuk beter, toch is er een vervelende kriebelhoest bijgekomen die ervoor gezorgd heeft dat ik vannacht in diverse etappes heb geslapen. Toch is het al 0700 uur, redelijk laat voor ons doen ;-).

Gisteren einde middag hebben we al de koffers zover mogelijk ingepakt en de reiskleding klaar gehangen. Ter afsluiting zijn we nog een keer bij de Fisherman gaan eten. Nadat we onze tanden hebben gepoetst en ons hebben opgefrist, pakken we onze spullen. Na het ontbijtje ploffen we meteen neer op een van de ligbedjes bij het zwembad. Het is lichtelijk bewolkt maar de zon komt zo nu en dan toch wel aardig door.

Iets voor 1000 uur leveren we de badhanddoeken in en lopen naar de Spa voor onze Balinese massage met aandacht voor de nek en schouders en een voetmassage. De komende 1 uur 45 min volledige ontspanning.

Voor we gemasseerd worden kunnen we weer uit 4 heerlijk geurende massage-oliën kiezen. Ik ga dit keer voor de Balinese bloem en Marco voor het citroengras. Ik heb aangegeven dat ze best stevig mogen masseren want mijn schouders en nek zitten in mijn beleving toch best vast. In de kleedruimte worden we verzocht ons uit te kleden, een wegwerpslip - one size fits all - aan te trekken en een sarong om te slaan. En dan gaan de dames met ons aan de slag. De dames zijn dan misschien wel klein van stuk maar ze weten je wel aan te pakken. Op sommige momenten denk ik even van: en waarom had ik ook alweer voor de stevige aanpak gekozen??

De hele behandeling wordt afgerond met een massage van het hoofd. Als het dan weer klaar is, heb je ook een beetje zo'n 'nu al'- gevoel. Maar we hebben toch 1 uur en 45 min op de massagetafel gelegen.

Na nog een afsluitend drankje - lekkere gember thee met een speculaasachtig koekje, een gedroogde abrikoos en dadel - lopen we weer terug naar het zwembad.

Het is even zoeken naar een vrij plekje dat redelijk in de schaduw ligt. We hebben nog een 1.5 uur de tijd. Nog snel een laatste dip in het zwembad en dan opdrogen met het e-readertje bij de hand. Tegen 1330 leveren we de handdoeken weer in en bestellen lunch - gebakken calamaria, Balinese loempiaatjes en gegrilde Koreaanse kippenvleugeltjes. Klinkt als heel veel, maar de porties zijn niet zo groot. Ik pak er nog een lekker mocktail bij, heb zo in de afgelopen week een aantal als favoriet aangevinkt.

Wanneer we rond 1400 weer op de kamer zijn, is het meteen actie in de taxi. Douchen, haren wassen, proberen er wat model in te krijgen, de laatste spullen verzamelen, klaarleggen, check check of we alles hebben en het laatste koffer inpakken. Het scheelt natuurlijk dat we gisteravond al een koffer in zijn geheel hebben ingepakt. Onze Borobudurslippers blijven achter, ze hebben tijdens deze vakantie nog fijn dienst kunnen doen omdat we geen teenslippers hadden meegenomen, maar thuis gaan we er toch niet meer mee lopen dus hopelijk kunnen we hier nog iemand lokaal blij maken.

1540 uur worden onze koffers opgehaald en lopen wij naar de receptie voor de check-out en het betalen van de rekening. Beneden moeten we nog een paar minuten wachten, maar onze chauf blijkt het al te zijn. Iets voor 1600 uur zijn we onderweg naar het vliegveld. Dit keer niet via de ons bekende tolweg, maar meer door de stad. Het is wat drukker, maar al met al duurt de transfer maar iets van 30-35 minuten. Even is onze chauf in de bonen en rijdt hij naar de internationale vertrekhal, maar wij vliegen via Jakarta terug naar Amsterdam dus hij moet nog even door naar domestic departure.

Daar de rits van mijn koffer niet meer goed sluit, laten we voor alle zekerheid mijn koffer sealen. Weten we zeker dat hij er niets kan gebeuren mocht de rits verder openscheuren om wat voor reden dan ook. De check-in is ook zo gebeurd en uiteindelijk zijn we tegen 1645 door de security en wachten we op onze vlucht naar Jakarta. Vooralsnog is deze op tijd. Onze koffers zijn al doorgelabeld naar Amsterdam die zien we morgen ergens weer een keer.

De vlucht van Denpasar naar Jakarta duurt ca 1hr 40 minuten voor een afstand van ca 1000 km. Even heb ik het idee dat we echt ontzetten snel moeten zijn wanneer we op Jakarta geland zijn, want de overstap is best kort. Maar Marco helpt mij snel uit mijn dromen….we gaan terug in de tijd….op Java is het 1 uur vroeger…daar had ik even niet meer aan gedacht. Keurig om 1840 uur hebben push back en vertrekken we naar Jakarta.

De kist zit niet helemaal vol en Marco en ik zitten alleen in de middenrij. Netjes op tijd komen we in Jakarta aan.

De passagiers in businessclass mogen er als eerste uit. Aangezien dat er niet veel zijn, kunnen wij ca 5 minuten nadat het vliegtuig aan de gate is geparkeerd, ook het vliegtuig verlaten. We staan al klaar bij de service alley en kunnen meteen door zodra de deur open gaat.

De transferroute naar de internationale vertrekhal staat goed aangegeven. En ook al waren we voorbereid, het is toch wel een hele wandeling om van de Domestic Arrivals bij international Departures te komen. Je moet van de ene kant helemaal naar de andere kant van het vliegveld. Wij hebben de pas er goed in en zijn met 10-15 min lopen bij de security check. Daarna nog even paspoortcontrole en dan kunnen we naar de gate. Daar hoeven we dan gelukkig weer niet ver voor te lopen want die ligt meteen voor onze neus zodra wij op de roltrap naar beneden staan om bij de gates te komen.

Geplande vertrek naar Amsterdam is 2230 uur, dat is 10 min vroeger dan gepland. Maar ja wat is 10 meer of minder op een vlucht van ca 14.5 uur

Het boarden laat nogal op zich wachten. Eerst mogen de businessclass en skyteam priority reizigers boarden en at wordt echt tot in den treuren gerekt. Het blijkt dat brutale mensen de hele wereld hebben en er lopen gewoon een paar mensen uit onze rij wachtenden door het poortje voor businessclass en priority checkin waarvan ik zeker weet dat ze geen businessclassticket hebben. Wat naderhand ook bevestigd wordt wanneer ik dezelfde personen braaf achter ons in het vliegtuig zie zitten. Waarom er dan per klasse en zitrij wordt geboard is mij een raadsel want men houdt zich niet aan deze regels dan wel worden reizigers niet teruggestuurd.

Wanneer we dan eindelijk ook door kunnen met boarden is er nog even paniek wanneer mijn boarding pass wordt gescand en een waarschuwingssignaal afgeeft. Ah nee…er zal toch niks ernstigs zijn….en inderdaad er was niks ernstigs, alleen de waarschuwing dat ik bij een nooduitgang zat. Marco had hetzelfde toen zijn boardingpass werd gescand. En dan begint de redelijk lange wandeling naar het vliegtuig. We moeten boarden bij gate 10, maar het vliegtuig blijkt bij gate 13 te staan en dat is toch best een stukje lopen.

Uiteindelijk hebben we rond 2300 uur pushback en zijn we onderweg vanuit Jakarta naar Nederland. Ruim 13300 km en ca 14 uur vliegen.