Karnak en Luxor Tempel

24 september 2022 - Luxor, Egypte

Gisteravond hebben we met zijn allen op tijdens een vaartochtje over de Nijl gegeten. We konden kiezen uit mixed grill of tajine van rundvlees. Daarnaast was er voor iedereen een schaaltje baba ganoush Egyptian Style, salade, er waren schalen met gebakken aardappels in tomatensaus, rijst, schaaltjes met pittige spinazie en plat brood om in de baba ganoush te dippen. Het schemerde toen we rond een uur of 1800 uur naar de aanlegsteiger liepen. Alhoewel steiger…het is meer een aanlegplekje. De tafel was rijkelijk bedekt en de kwaliteit van het eten heel erg goed. In totaal zijn we ca 1.5 uur weggeweest. Vanaf het water ziet Luxor er dan in eens heel anders uit. Ook hebben we Luxor tempel zien liggen. Al met al was het supergezellig en hebben we goed gegeten. Eenmaal terug hebben we nog een drankje in de bar gedaan en zijn we allemaal vroeg naar onze kamer gegaan. Niet verkeerd om een wat vroeger in bed te liggen.

Op zich heb ik wel goed geslapen, alleen had ik afgelopen nacht hetzelfde als de eerste nacht in Caïro, ik lag van kou te rillen in bed. Gelukkig hebben ze hier ook van die verdrink-er-maar-lekker-in-handdoeken die je niet alleen droog maken, maar je ook warm kunnen maken dan wel houden. Klokslag  0600 uur was ik wakker. Lekker op tijd voor de wekker, dus alle tijd om mij op mijn gemak te douche en aan te kleden. Ook vandaag hebben we weer 0700 uur voor ontbijt afgesproken omdat we om 0800 uur worden opgehaald. Een ander busje en andere chauffeur, maar wel weer Dr. Achmed onze gids. De eerste stop is  Karnak. Benieuwd wat we ons nog bekend voor komt.

Karnak is maar een minuut of 10 rijden vanaf het hotel. De toegangspoort en alles is allemaal nieuw, eenmaal na de controle is het een paar 100 meter lopen naar de daadwerkelijke ingang van de tempel. Het hart van Karnak wordt gevormd door de Tempel van Amon - de koning der goden. Het complex is overweldigend. De bouw startte tijdens de 11e dynastie en vervolgens heeft Farao na Farao zijn stempel op deze belangrijkste tempel van het land gedrukt. Blijkbaar werkten er in de 19e dynastie ca 80000 arbeiders, bewakers, priesters en dienaren in de tempel. Uiteindelijk heeft het complex ca 1000 jaar onder het zand gelegen tot er halverwege de 19e eeuw met de opgravingen werd begonnen. En nog steeds is men bezig met opgraven en restaureren. Om het weghalen van het zand gemakkelijker te maken had men in de 19e eeuw bedacht goh laten we het complex onder water zetten en als we dan het water weg laten lopen stroomt het zand - wat dan modder is - vanzelf mee naar buiten. Op zich wellicht geen slecht plan, zij het dat de pilaren van de Grote Hypostylehal hier niet zo goed tegen konden. Een aantal van deze grote kolossen zijn omgevallen ook is mede daardoor het dak van de tempel ingestort. En dat dak was helaas niet meer te reddend dan wel restaureren.

Wat we nog wel herkennen is de Sfinxallee. Het heet dan wel zo  maar het zijn geen echt sfinxen die aan weerszijde van de allee staan en natuurlijk de grote kolommen van de Hypostylehal. Voor de ingang van de grote zuilenhal staat een groot beeld van Ramses II. Dit beeld is volledig uit graniet gemaakt en een van zijn dochters staat aan zijn voeten. De zuilenhal bevat 134 grote zuilen om het dak te kunnen dragen. De zuilen zijn allemaal in de vorm van een lotusbloem. Maar toch hebben sommige zuilen brede bovenkant en andere een smallere bovenkant. De reden is dat de lotusbloem overdag in het licht opengaat en als het weer donker wordt sluit de bloem zich weer. Oftewel de zuilen die in het daglicht stonden hebben een brede bovenkant en de zuilen die niet in de daglicht dus onder het plafond stonden hebben een smallere bovenkant. Wat ook opvalt in de zuilenhal is dat de kleuren van destijds vaak nog heel duidelijk zijn.

Een groot en mooi complex dat zeker de moeite van het bezoeken waard is. Wil je het echt allemaal goed zien dan wel bekijken, heb je wel een week of wat nodig. Maar die tijd hebben we niet en rond een uur of 0930-0945 staan we weer bij de uitgang en gaan we naar de Luxor Tempel. De bouw van deze tempel begon tijdens het bewind van Farao Amenhotep III uit de 18e dynastie en werd tijdens het bewind van Ramses II - 19e dynastie - uitgebreid. De ingang van deze tempel is zeer indrukwekkend te noemen. Er staan 6 grote beelden op een rij en een piramide. Dit waren ooit 2 piramides, maar een van de piramides is begin 193 eeuw aan Frankrijk geschonken en staat sindsdien op Place de la Concorde.

De tempel werd in de 3e eeuw nog een tijdje als legerkamp gebruikt maar is toen verlaten en vervolgens onder het zand en slib bedolven geraakt. In 1881 is de tempel herontdekt. Inmiddels was er ook een dorp gebouwd binnen de tempelmuren maar dat heeft het veld moeten ruimen toen met het opgraven van de tempel begon. Alleen de Abu al-Haggag moskee mocht blijven staan. Deze moskee is in de 13e eeuw door de Arabieren gebouwd en is de oudste moskee van het land die nog steeds in gebruik is. De zuilengang en het plein dat omringd wordt door grote zuilen is heel mooi. Op de zuilen en op de wanden van de tempels zijn nog steeds heel duidelijk de reliëfs te zien die men destijds heeft aangebracht. Ook staat er in de tempel een beeld van Toetanchamon als jongen met zijn jonge vrouw. Recht tegenover de tempel ligt een Sfinxenallee en dit zijn stuk voor stuk wel echt sfinxen. Deze allee stond destijds in verbinding met Karnak en was 2.75 km lang. Als we nog op de grote binnenplaats rondlopen, word ik gevraagd om een foto te maken dan wel begreep ik eerst dat deze meneer een foto van mij wilde maken met mijn camera. Maar toen ik hem met zijn mobieltje zag staan, begreep ik het. Hij wilde graag met mij op de foto. Dus dat werd even een selfie met een grote onbekende. Waarom hij nu zo heel graag met mij op de foto wilde is mij een raadsel. Hoop dat hij blij is met het resultaat.

Rond een uur of 1100 zijn we weer terug in het hotel. De Luxor tempel ligt op ca 5 minuten rijden van ons hotel, het was dus maar een kort ritje. Dan zit met dit bezoek het culturele deel van Egypte erop. De middag brengen we door aan het zwembad. Het zwembad is eigenlijk een zwembadboot die langs de kant in de Nijl ligt. Wat wel een nadeel is, en dat is niet alleen hier in Luxor het geval, zijn de vliegen. Met tijd en wijle zijn ze zo verschrikkelijk irritant. Gek wordt je ervan. Rond een uur of 1300 gaan we met zijn allen een hapje eten en daarna is het nog wat verder lui liggen doen aan het zwembad. De'Vonna en Briana gaan terug naar de kamer en zien we vanavond weer bij het diner.

Vandaag was dan een korte dag voor ons, maar gezien de warmte - het is een kleine 40 gr C - zijn we blij dat we alles in 2 x een 1/2 dag hebben opgesplitst. Rond een uur of 1600 gaan ook wij weer terug naar de kamer en pakken alvast ons koffer voor een deel weer in. Morgen worden we om 1230 uur opgehaald om naar het vliegveld gebracht te worden. Maar eerst nog een laatste avondje genieten hier in Luxor.