Nationale Schildpaddendag

18 september 2023 - Pemuteran, Indonesië

Afgelopen nacht heb ik weer een keer redelijk goed geslapen en ben ik niet zoals de vorige paar nachten wat vaker wakker geworden om een of andere wazige reden.
Gelukkig is mijn buik ook weer bijgetrokken dus het duiken moet vandaag geen probleem zijn.

De zon voelt al lekker warm aan wanneer we naar het restaurant lopen voor het ontbijt. De heerlijk zoete jasmijnachtige geur van de bomen met de mooie witte bloemen die hier op het terrein staan komt je langzaam maar zeker tegemoet. ‘s Middags wanneer ruik je de bloemen nog beter dan zo in de ochtend.
Voor het ontbijt is het redelijk rustig en kunnen we lekker aan een tafeltje 'aan' het strand zitten. We pakken ieder een soort van traditional breakfast. Dat is een variatie op het continental/English breakfast. Lekker kopje thee en een glaasje verse ananassap erbij en klaar. Hebben we een goede voedingsbodem voor de aanstaande duiken.

Het Nederlands stelletje dat gisteren ook bij ons op de boot zat, gaat vandaag ook weer mee. Het grappige is dat zij ook in Sumatra zijn begonnen en dat zij ook Tangkahan en Bukit Lawang hebben aangedaan. Toevallig ook nog es in dezelfde lodges hebben gelogeerd als wij én nog toevalliger…in Tangkahan hebben ze in dezelfde kamer geslapen als wij. Hoe toevallig wil je het hebben.

Voor de duiken staat vandaag weer Menjangan Island op het programma. In overleg met de dive master op de boot kunnen we aangeven dat we naar 2 andere duiklocaties willen dan waar we gisteren zijn geweest. Eel Garden is voor ons een waar we graag naar toe zouden willen. Maar er moet rekening gehouden worden met de stroming etc. Als die te sterk is, kunnen we niet naar die duikstekken. T.o.v. gisteren ligt Eel Garden aan de andere kant van het eiland dan waar we gisteren hebben gedoken. Het is niet zo druk op de boot dat is wel fijn, in totaal met 6 duikers en 5 snorkelaars. Het Nederlands stelletje gaat met een dive master mee en wij gaan samen met de andere 2 duikers - moeder en zoon - met de andere dive master mee.

Helaas worden ongeveer tegelijk met ons ook de snorkelaars min of meer voorbereid voor de snorkeltrip wat tot gevolg heeft dat de snorklaars de duikers eigenlijk steeds in de weg staan dan wel zitten wanneer de duikers bezig zijn met hun spullen in orde maken en aantrekken. Beetje irritant. We hebben geluk de eerste duiklocatie is Eel Garden. Eel Garden is een drift dive dat wil zeggen je laat je op de stroming meedrijven terwijl je ondertussen wel goed je drijfvermogen in de gaten houdt. Dat is niet altijd even gemakkelijk en soms is de stroming wat sneller en schiet je best snel door het water. Amper 10 min in onze duik komen we een schildpad tegen, het is een groene. Het mooie is dat ook deze schildpad net als de andere schildpadden die we tot nu toe hebben gezien naar boven gaan om lucht te happen en weer terug naar beneden komen. Wanneer de stroming wat sneller is, is het lastig dingen echt goed te zien wat niet betekent dat je dus niks ziet. Je ziet wel degelijk veel visjes. Het is alleen lastig om ergens bij stil te hangen en ervoor te zorgen dat je niet steeds op elkaar botst.

Eel Garden heet natuurlijk niet voor niets zo. Ergens midden in onze duik komen we op een wat open zandvlakte en hier leven tientallen aaltjes in het zand. Wanneer er iets of iemand overdrijft trekken ze zich bliksemsnel terug in het zand om kort daarna weer heel voorzicht hun koppie boven het zand uit te steken om te zien of het weer veilig is en komen dan weer een stukje verder omhoog. Heel grappig om te zien. Ook hier kunnen we niet te lang stil hangen want ja het is een drift dive. Meer tegen het einde van de duik als we in wat ondieper water zitten - dat is tussen de 0 - 10 m - is het wat rustiger met de stroming en kun je je beter in balans houden. De dive master en Marco wijzen iets aan, maar ik zie het niet. Aan het signaal te zien moet er ergens een murene zitten. Blijkt ik er recht boven te hangen. Een paar meter verder zwemt een school barracuda's. Met links daarvan, je raadt het wellicht al, een schildpad. Dit keer een Hawksbil - in het Nederlands is een Karetschildpad. Wat een supergave afsluiting van deze duikgang.

Tijdens de interval aan boord wordt de boot verplaatst en wanneer hij stilligt op de volgende duiklocatie krijgen we onze lunchbox. Dit keer is het wel goed gegaan: mie goreng met een gebakken eitje, lekkere kroepoek udang en komkommer. Het lijkt erop dat we weer bij Temple Wall gaan duiken, maar we doen Coral Garden aan. Deze ligt tussen Bat Cave en Temple Wall - de locaties van gisteren - in. Ook dit keer is het een drift dive. Het duurt even voor de andere 2 duikers klaar zijn. Samen met onze dive master liggen we zeker 5 minuten in het water te wachten tot we eindelijk compleet zijn.

Wanneer we naar beneden zakken hebben we meteen geluk er zit een murene.  En dan is het even (nou ja even) balans en je plek zoeken want net als bij de eerste duik zweven we de ene keer wat snellere dan de andere keer door het water. Het voordeel van een drift dive is wel dat je niet zoveel lucht verbruikt dan wel hoeft te verbruiken omdat je niet echt hoeft te zwemmen. Ook tijden deze duik zien we heel veel mooi koraal, mooie tropische vissen, waarbij een hele grote koffervis er voor ons toch uitspringt want die hebben we nog niet echt in dit grote formaat gezien. Ook zien we nog een stel barracuda's. We zweven verder langs de wand af. Ergens op een punt komen we met meerdere duikers samen en wat een geluk er zit een schildpad. Even later zien we er een schildpad vrij zwemmend, het lijkt wat nationale schildpaddendag.

Uiteindelijk is het tijd voor onze veiligheidsstop – 3 min op 5 m. En op het moment dat we naar boven willen gaan, seint onze dive master dat we dat niet moeten doen. Er hangt een boot boven ons en die is voor de andere duikers die ook niet bij ons de buurt rondzweven. We moeten nog even op dezelfde hoogte blijven hangen, dus zwemmen we nog maar iets verder door. En maar goed ook want anders hadden we de grote aan het koraal knabbelende groene schildpad gemist. Dit was echt een grote. En als hij wegzwemt stijgt hij langzaam naar boven, Marco hangt in een goede positie en kan hem heel mooi volgen. Terwijl hij naar boven gaat gaan wij ook naar boven. De snorkelaars hebben geluk want hij zwemt precies voor hun neus weg het blauw in.

Wat een supergave afsluiting van onze duikgangen hier in Pemutaran - 5 schildpadden verdeeld over 2 duikgangen, wie had dat gedacht. Tegen 1330 zijn we weer terug bij het hotel. Nadat we betaald hebben en onze logboeken hebben gestempeld, eten we eerst nog een snack in het restaurant: Balinese vissoep voor mij en gefrituurde calamaris voor Marco. We hebben nog een uurtje te gaan, dus ploffen we op een bedje bij het zwembad. Het is bewolkt maar nog steeds lekker warm en er hangt een heerlijke zoete bloemige geur in de lucht. Nu we toch tijd hebben vullen we de logboeken in, hoeft dat vanavond niet meer.

Om 1600 uur hebben we een afspraak bij de Spa. Ieder een lichaamsmassage en ik heb er nog een bodyscrub en -masker bij besteld. Even een lekker verwennerijtje voor we doorgaan naar het volgende avontuur. Terug op de kamer zijn de heren van de house keeping ook alweer geweest. Het ruikt weer helemaal naar wierook rondom ons huisje. Dagelijks komen ze namelijk een wierookslinger brengen voor op de veranda en de andere buiten in het douchegedeelte. Houdt mooi het vliegend ongedierte op afstand. De slinger zit een heel mooi bakje, leuk idee voor thuis.

Nog even in de relaxstand en dan voor de laatste keer genieten van dinner at the beach met een flesje heerlijke wijn erbij. Vanavond moeten we onze spullen weer klaarzetten. Morgen gaan we door naar Ubud.

1. Kees Lepoeter:
    18 september 2023
    Hoi Tamara, ik kwam je vader en moeder op de markt tegen zonder dat jij erbij was. Natuurlijk meteen een heleboel verhalen over al jouw/jullie avonturen in Indonesie waar ik zelf ook 35 jaar geleden een Sumatra-Java-Bali rondreis heb mogen meemaken. Prachtige verhalen schrijven jullie, vanaf nu zal ik het gaan volgen. Geniet ervan!
  2. Desiree De Swart:
    19 september 2023
    Weer een mooi verhaal. Fijn dat je nu geen last hebt gehad bij het duiken.
    Hoop dat jullie een lekkere massage hebben gehad.