stadtour door Lima

9 oktober 2017 - Lima, Peru

Kort voor de wekker zijn we allebei wakker en hebben goed geslapen alhoewel we allebei toch wel wat voelen dat het supergezellig was in de hotelbar. Maar dat duurt gelukkig niet al te lang.

Na het ontbijt is het nog even spullen pakken op de kamer en om 0900 uur komen we in de lobby waar we meteen onze gids voor deze ochtend spotten. Antonio. Een erg sympathieke man die ook heel goed Engels spreekt. Onze chauf Carlos is ook super aardig, maar spreekt net zo goed Engels als wij Spaans, dus dan weet je het wel. Tot nu toe is onze ervaring dat de Peruanen naast aardig ook heel service gericht zijn. Tassen worden voor je gedragen, deuren opengehouden en zeker hier in het hotel zegt iedereen altijd goedendag voor jezelf de kans krijgt iets te zeggen. Op zich ook wel heel handig dan weet je meteen wat de juiste groet is (goedemorgen, -middag etc maar dan in het Spaans).

Vandaag hebben we alleen een ochtendprogramma. Het weer is op zich goed, neigt naar het frisse maar niet koud. Er het licht is fel en er lijkt een sluier over de stad te hangen. De relatief koele Humboldtstroom zorgt voor mist die vanaf zee landinwaarts drijft en zeer hardnekkig kan zijn. Vooral de periode juni tot en met oktober verlopen daarom hoofdzakelijk grijs en mistig, voor zonneschijn is er gedurende deze maanden amper plek. Momenteel zitten we in de seizoenswisseling en begint de lente. Nu wordt het in de winter blijkbaar niet kouder dan 17 graden aldus onze gids, wat voor ons dan weer heel erg warm is. En ondanks dat je zo nu en dan wel iets van een frisje voelt, is het niet koud en kunnen we de jas in de auto laten. We vertrekken kort na 0900 uur en gaan richting Museo Rafael Larco Herrera. En dachten wij gisteren toen we van het vliegveld richting hotel reden dat het druk was, nou dan heb je de maandag nog niet meegemaakt. Het verkeer is een grote zorg vertelt onze gids. Voor je beeldvorming: onze gids is dagelijks 1.5 uur kwijt om 10 te overbruggen. Ogenschijnlijk is het verkeer niet aan regels gebonden, maar dat is schijn. Ik ben in ieder geval blij dat we gereden worden.

Onderweg passeren we mooie huizen die stuk voor stuk beveiligd zijn en sommigen hebben nog een bewaker voor de deur. Hoe het huis er zelf uitziet, zie je niet want het is verstop achter een muur met al dan niet een garage deur. Wel zie je duidelijk het verschil in de woonwijken - hebben de mensen wat meer of minder te verteren. Op zich is dat bij ons natuurlijk niet anders. Ook komen we langs een aantal Piramides die in de stad staan. Deze worden Huacas genoemde en stammen uit de tijd van beschavingen van voor de Inca's. In een enkele piramides hebben ze zelfs mummies gevonden die op de voor stammen uit die tijd gebruikelijke gehurkte wijze begraven waren.

Het Larco museum is in privébezit en ligt in het Pueblo Libre district. Het gebouw is een18e-eeuws vice-royal building oftewel een Spaans koloniaalshuis. Dit huis is gebouw op de resten van een pre-Colombiaanse piramide uit de 7e eeuw. Het museum heeft de meest complete collectie kunst uit de tijd van de voor de Spaanse overheersing en beslaat 4000 jaar geschiedenis van Peru. Het is een hele gevarieerde collectie. Onze gids weet alles heel goed uit te leggen en vragen te beantwoorden. De entree is al een plaatje op zich. Het pad naar de ingang wordt omringd door kleurrijke bougainvilles en geraniums. Prachtig om te zien.

Na de rondleiding gaan we richting het historische centrum van Lima. Dit staat op de werelderfgoedlijst van Unesco. Eerst maken we een stop op het Plaza San Martin. Bij het plein ligt het beroemde Gran Hotel Bolivar dat vele bekende en beroemde gasten heeft gehad o.a. Rolling Stones, de gebroeders Kennedy, Churchill, Ava Gardner om maar een paar namen te noemen. De entrée van dit hotel is heel erg mooi. Het bevat een grote koepel met glas in lood en bij de receptie staat een hele mooie old timer. Na dit intermezzo dan door naar het historische centrum. Hier vind je nog mooie oude gebouwen uit de Spaanse tijd met prachtige balkons. Via een korte wandeling komen we uit bij de kathedraal van Lima gelegen aan het Plaza Mayor de Lima - een van de drukst bezochte pleinen van Lima. Deze 16e-eeuwse basiliek, de bouw begon in 1535, heeft dubbele torens die vrijwel vanuit alle delen van de stad zichtbaar zijn en dus een heel goed herkenningspunt vormen. Een prachtige kathedraal met aan de ene kant niet veel opsmuk, maar aan de andere kant toch weer wel. Het schip ansich heeft weinig versiering, wel een prachtig plafond. Maar aan weerzijden van het schip bevinden zich diverse nissen zoals wij dat ook in Nice hebben gezien met beelden van heiligen. In een van de nissen bevindt zich de graftombe van de Spaanse conquistador. Daarna lopen over het plein richting het presidentieel paleis waar op dat moment met veel muziek de wacht wordt gewissel. Helaas kunnen we niet echt dichtbij komen daar de weg is afgezet. Er is veel politie op de been valt ons op, maar dat heeft niks te betekenen. Dat is gewoon zo legt onze gids uit.

Onze volgende stop is Casa Aliaga een koloniaal huis uit 1535 dat toebehoorde aan de hoofd conquistador Francisco Pizarro to Jerónimo de Aliaga. Zijn nazaten wonen nog steeds in dit huis en is nog steeds in eigendom van de familie. Het bevat originele meubels en heeft een prachtige kleine binnenplaats. Dit huis is trouwens het enig overgebleven huis uit die tijd. Vervolgens lopen we via de Post Office terug naar onze auto. De galerij is tegenwoordig niet meer in dienst als postkantoor, maar wordt nu als archief gebruikt.

Na dit bezoek gaan we terug naar ons hotel. Het verkeer is wederom een belevenis op zich. Bij ons hotel nemen we afscheid van Antonio en Carlos. We zetten onze spullen op de kamer en gaan lunchen. Daarna is het even lekker lui zijn. 's Avonds eten we een hapje in het restaurant van het hotel o.a. Ceviche van zeebaars. Ceviche is een traditioneel gerecht hier in Peru.

Terug op de kamer is het kleren klaarleggen voor morgen en zorgen dat het koffer dicht kan. Morgenvroeg worden we om 0900 uur opgehaald door onze volgende gids. Dan gaat de rondreis echt beginnen.

1. Marian:
    10 oktober 2017
    Hallo Tamara en Marco, geniet van jullie reis! Ben benieuwd wat jullie van Machu Picchu vinden, ik vond het erg indrukwekkend.
  2. Ralph:
    10 oktober 2017
    Well it seems the start of your trip has been nice. You also must spend quite an effort to write such a detailed description of your experiences so a big thank you. Wishing you all the best for the coming days and looking forward to the next stories. Best regards Ralph
  3. Nancy:
    11 oktober 2017