Wolf Island - Galapagos

2 november 2017 - Isla Wolf, Ecuador

Vandaag kunnen we wat uitslapen.  Ontbijt staat gepland voor 0715 uur. Gisteravond met ik na het eten meteen naar de hut gegaan. Ik had het warm en was niet helemaal lekker. Pilletje er in en dat hielp.

Gelukkig helpt het nu nog.

Isla Wolf ook wel bekend als Wenman of Wolfeiland is een kleine eilandengroep van vijf eilanden, die behoort tot de Galapagoseilanden, Ecuador.

Isla Wolf is genoemd naar de Duitse geoloog Franz Theodor Wolf. Het eiland heeft een oppervlakte van 1,3 km² en een maximale hoogte boven zeeniveau van 253 meter. De eilanden liggen in het uiterste noordwesten van de archipel en zijn feitelijk de topjes van een grote "slapende" vulkaan die meer dan 1000 m boven de zeebodem uitsteekt.

Het gebied staat bekend om het bijzondere dierlijk leven. De eilanden zelf zijn echter niet voor het publiek toegankelijk, alleen is er duiktoerisme in het omringend zeegebied. Er komen daar onder andere hamerhaaien, de walvishaai, de soepschildpad en adelaarsroggen voor. Op het eiland broeden zeevogels waaronder fregatvogels, roodpootgenten en verder de vampiervink.

Na het ontbijt maken wij ons gereed voor de eerste duik bij Wolf Island. We gaan naar Shark Bay.

We doen een negative decent, dat wil zeggen je valt achterover van de zodiac  het water in en je zakt meteen naar beneden. Dit omdat er veel stroming is. Het tegenovergestelde is een positive decent. Je hebt dan lucht in je stabiliteitsjack zitten zodat je meteen weer boven water komt wanneer je achterover het water in valt. Dan checkt iedereen alles OK en dan gaan we met zijn alleen naar beneden.

We zakken naar 8  m. en als iedereen er is, kruipen we over de rotsen naar beneden waar we in de rotsen beschutting vinden tegen de stroming en wij de haaien kunnen aanschouwen. We zijn gewaarschuwd goed te kijken waar we onze handen plaatsen, want er zitten ook steenvissen/schorpioenvissen en niet zo'n kleintjes. Die wil je echt niet in je vingers hebben.

Meteen aan het begin van de afdaling zien we een hele grote karet schildpad zwemmen. En ook een Hamerhaai.

Wanneer we op een meter of 14-15 zitten weten we niet waar we moeten kijken. Het is een grote 'wand' van Hamerhaaien die op hun gemak voorbij komen zwemmen. Het is net National Geographic alleen dan live. En niet alleen voorbij. Ze zitten boven ons en ook achter ons. Gewoon hun eigen weg volgend. Tussendoor komt er in eens een hele grote schildpad uit het diepe blauw op ons afgezwommen, onverstoorbaar zijn weg volgend. In de rotsen zijn ook veel murenes en het toeval wil dat ik tot 3x boven op een rots houvast zocht en had dat er een murene onder dan wel tussen lag. Wel heb ik nog even gecheckt of hij iet agressief reageerde want ik wilde toch graag weer met 10 vingers boven komen. We hebben zo ruim een 1/2 uur naar de voorbij trekkende hamerhaaien gekeken. Zo mooi.  Wanneer we weer via de rotsblokken naar boven klauteren vind ik een duikcomputer waarvan de armband mist. Die is afgescheurd. De computer kan er nog niet zo lang gelegen hebben. Hij doet het nog steeds en geeft aan dat de duiker voorlopig niet mag vliegen. Uiteindelijk is de vraag wat doe ik ermee. Zelf heb ik al een goede duikcomputer en Marco ook. Ik geef hem aan Jerry en grap dat dit ter compensatie van de loodgordel is.

Terug op de zodiac blijkt dat de rotsen toch wel erg scherp zijn. Ik heb op diverse plekken vooral op mijn vingertoppen kleine sneetjes. Van Jerry krijg ik een paar handschoenen, kan ik mij vanmiddag wat beter vasthouden.

De pauze duurt 1 uur en dan gaan we naar de site Landslide. Het is een bumpy ride met zodiac en duurt een 10 min. Ook nu weer een negative decent ivm de stroming. Ook hier weer diverse karetschildpadden en veel Hamerhaaien, fantastisch. En nu ik handschoenen aan heb, kan ik mij ook veel beter vasthouden. Hier zijn wat meer open stukken, dus ik ga op mijn gemak in de zand haaien zitten kijken. Op eens komen er 2 stevige roggen aangevlogen. Een Eagle Ray en een Golden Ray.  En ik heb nog niet met mijn ogen geknipperd of er zwemt een 2e grote Eagle Ray bij. Wanneer het tijd is dat ik naar boven moet, moeten we richting het blauwe openwater zwemmen. En we stijgen tussen de Hamerhaaien op naar 5 m. om daar de veiligheidsstop van 3 min te maken. Intussen zwemmen de Hamerhaaien nog steeds om onze oren. Een paar zitten ongeveer op gelijke hoogte als wij en lijken ons te bekijken. Eerlijk is eerlijk we hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Een hele bijzonder ervaring.

Terug op de boot, drogen wij ons af en trekken even lekkere droge kleren aan. We gaan lunchen. Het eten hierop de boot is goed. Elke dag een warme lunch met vis en 's avonds ook 3 gangen. Om 1400 uur maken wij ons klaar voor de 3e duik. Inmiddels begin ik, na zo veel duikgangen, wel mijn spieren te voelen (mijn armen van het aan de rotsen hangen) en vooral de plekken op mijn heupen waar de loodgordel op rust.  Dat begint wat beurs aan te voelen.

We gaan weer naar Shark Bay. Inmiddels weten we hoe het werkt. Op advies van Jerry heb ik 1 gewicht uit mijn jaszak. In eerste instantie lijk ik niet te zakken, maar het gaat uiteindelijk wel. Het zicht is minder dan vanmorgen, de zon staat inmiddels aan de andere kant van het eiland. En ik heb het best fris. Weer zwemmen er veel Hamerhaaien op en neer, maar dit keer zo nu en dan in het gezelschap van de Galapagos Haai. Die lijkt op een Silkshark maar is net wat robuuster. Wanneer ik op 50 bar zit, neemt Marco mij een stukje mee op de buddy automaat, want hij had nog voldoende lucht over. Jerry ziet dat en geeft aan dat ik bij hem op de fles mee moet. Geen probleem. Zo kunnen we toch nog wat langer beneden blijven onderwijl we langzaam naar boven gaan. Wanneer ook Marco op 50 bar zit, haak ik af bij Jerry en gaan Marco en ik samen naar boven voor de safety stop. Wederom een hele mooie duik met veel haaien en schildpadden, waarvan er eentje op ca 1 m afstand aan ons voorbij zwom.

In de zodiac vraag Jerry of we nog de 4e duik willen maken. Die is namelijk in dezelfde richting als Shark Bay. Gezien de watertemperatuur en het verminderde zicht had ik daar niet zo'n trek in. En uiteindelijk besluit iedereen af te haken. Deze duik kunnen we later in halen, dat wil zeggen we hebben voor zoveel duiken betaald dus krijgen we ook zoveel duiken. Alleen doen we de 4e duik van vandaag op een andere dag.  Na deze duik hebben we dus even lekker tijd om de ontspannen en om even te genieten van die heerlijk warme douche. De boot gaat best wat op en neer, dus het is wat lastig  houvast zoeken in de kleine cabine. Maar het lukt allemaal wel. Het is lekker warm in het zonnetje en dan roept Marco dat er haaien naast boot zwemmen. En inderdaad redelijk aan de oppervlakte zwemt een Galapagos haai. Op zijn of haar dooie gemak. De afgelopen paar dagen waren best  intensief en als je dan zo even op je gemak in de hut op je bed ligt, is het lastig om je ogen op te houden. Slapen wil ik nu niet en heeft ook geen zin. Over een uurtje gaan we eten, tenminste dat is de bedoeling. Er is nl. nog een groep die een avond- cq nachtduik wilt doen. Dus 1830 uur eten halen we niet.