Vooruit in de tijd - the Bali Chapter

16 september 2023 - Pemuteran, Indonesië

Gisteravond hebben we (uiteraard) weer heerlijk gegeten. Lisa had weer superlekker gekookt. Lekker flesje wijn erbij. Naderhand hebben we nog even op het terras dan wel de veranda gezeten, die fles wijn moest toch leeg. Het was heerlijk koel. Net genoeg dat je lange mouwen aan moest maar verder een heerlijk aangenaam temperatuurtje. Vandaag sluiten we het vakantiehoofdstuk Java af en beginnen we met Bali. De wekker was gezet op 0630 uur maar uiteraard zijn we weer voor de wekker wakker. 0610 rol ik dan toch maar het bed uit en begin ik maar vast aan het badkamerritueel. Wanneer ik klaar ben is Marco ook al wakker en kan hij gelijk door. Ondanks dat ik wat vaker wakker ben geworden vannacht heb ik toch redelijk goed geslapen.

Wanneer we allebei klaar zijn, worden de koffers ingepakt en voor vertrek klaargezet. Vandaag gaan we dit kleine stukje paradijs waar een haast serene rust heerst - Rumah Senang is echt superleuk - en ook Java verlaten. Maar niet voor we nog een laatste ontbijtje nuttigen en daarna nog even gezellig met Pieter en Wil kletsen. Aris laat weten dat onze gids en chauf er al zijn. Zij zijn gisteravond vanuit Bali aangekomen. Nog snel een laatste check of we niks vergeten zijn en dan nemen we afscheid van Rumah Senang.

De rit naar Ketapang waar we op de veerboot stappen duurt vanuit Kalibaru ca 2 uur en het eerste stuk van de route is dezelfde als die we naar Sukamade hebben gevolgd. Het is wat drukker op de weg maar goed te doen. Het kan drukker zijn. Op de kruising waar we een paar dagen geleden rechtsaf sloegen om de route richting Sukamade staat ook nu weer een bandje te spelen. Toen we naar Sukamade heen gingen alleen nog een drummer en iemand die de Angklung - een traditioneel Indonesisch instrument gemaakt van bamboe - bespeeld. Toen we gisteren uit Sukamade terugkwamen was de band met 2 man uitgebreid en vandaag staan ze ook met een stuk of 5 personen muziek te maken. Intussen lopen de andere 'bandleden' tussen de auto's door die voor het verkeerslicht staan te wachten om geld op te halen.

Dit keer slaan we dus niet rechtsaf maar rijden we rechtdoor richting Bangyuwangi. De route is afwisselend dan weer rijstvelden waar mensen aan het werk zijn dan weer rijden we door een dorpje. In Ketapang moeten we even omrijden omdat de regulier weg die naar de veerhaven leidt is afgesloten. Gelukkig hoeven we niet ver om te rijden. Onze gids koopt ergens langs de route nog tickets voor de boot en dan rijden we naar de 'terminal'.

We staan redelijk vooraan en zien de veerboot aankomen. Zodra hij is aangemeerd gaat de laadklep naar beneden en stroomt de boot leeg. Al met al kunnen we een kleine 10 minuten later zelf de boot op rijden. Ook nu staan we weer vooraan. Zitten we straks gelukkig niet midden in de chaos van het verlaten van de boot. De laadruimte voor de auto's en brommertjes wordt tot op de centimeter vol geladen. We lekker boven op het dek te wachten tot we kunnen vertrekken. In de verte zien we Bali al liggen. 1050 uur lokale tijd vertrekken we richting Bali

De Straat van Bali - zoals onze gids het noemde - is vrij diep en kan onstuimig zijn. Vandaag is er wel wat deining maar verder is het water redelijk rustig. We varen in de tijd vooruit van Ketapang naar Gilimanuk. Een overtocht van 1 uur. De landtong die we op een gegeven moment heel duidelijk zien liggen is het Taman National Bali Barat park. Het uitrijden van de veerboot gaat redelijk snel, scheelt natuurlijk dat we vooraan staan, maar men heeft de neiging om allemaal tegelijk weg te rijden en dan geldt het recht van de sterkste. Tenminste daar waren we voor gewaarschuwd, maar een paar medewerkers reguleerden dan toch een klein beetje het uitrijden door de 3 rijen met elkaar te laten ritsen.

Vanaf de haven naar ons hotel is het ca 30 minuten. Inmiddels zijn dus ook weer een tijdzone opgeschoven, op Bali is het 1 uur later dan in Sumatra en Java. Het is dus 1250 uur wanneer aankomen. Het valt ons meteen op dat Bali 'anders' is dan Java. In de haven zien we bij het wegrijden een hele mooie oud tempel bouwwerk staan en nu we door de straten van Gilimanuk rijden zien we meer dan dit soort tempelbouwerken. Onze gids legt uit dat de Balinezen een privétempeltje in hun voortuin hebben, sommigen hebben dan ook nog iets van een familietempel en dan is er ook nog een dorpstempel. Oftewel heel veel tempels.

Kort nadat we Gilimanuk zijn uitgereden, slaan we linksaf en rijden het eerste stuk parallel het nationaal park. Een paar keer zien we een klein makaakje langs de weg zitten. Uiteindelijk komen we rond 1330 bij het hotel. Bij check-in krijgen we een heerlijk kopje koude thee van gember met citroengras. Heerlijk, heb mijn drankje voor de komende dagen al gevonden. Helaas blijkt het niet beschikbaar te zijn bij de bar, dat wordt dus iedere dag even inchecken grappen we met de receptioniste. We nemen afscheid van onze gids - een hele aardige mevrouw overigens die redelijk goed Nederlands sprak - en gaan naar onze kamer.

De meneer die met ons meeloopt laat ons meteen zien waar het restaurant, de bar, het zwembad en de duikschool is. De kamers van dit resort zijn allemaal kleine huisje met een rieten dak en een veranda met al dan niet een breed ligbed en zitje. Ziet er supergezellig uit. Onze kamer is bereikbaar via een minibruggetje over een leuke vijver met visjes en mooie waterplanten. Links staat een mooi ligbed met klamboe en op de veranda een lekker zit-/ligbank met een stoel. Douchen en naar het toilet gaan doen we hierbuiten. Ik denk dat we ons de komende 3 dagen wel kunnen vermaken.

Het is tijd om te lunchen - het is inmiddels 1430 dus. Heerlijk op het strand met uitzicht over de Balinese zee. Gebakken calamaris met een klein broodplankje. Ook de gerechten voor het avondeten zien er heerlijk uit. Na de checken we in bij de duikschool. Duikuitrusting passen en kratje klaarzetten voor morgen. Daarna is het nog even heerlijk chill op een bedje bij het zwembad. De zon is inmiddels een beetje verstopt achter wat wolken. Op zich niet zo erg als ik heel eerlijk ben want hij brandde er goed op los toen wij hier aankwamen. Wordt goed smeren de komende dagen. De date bij de Spa voor een massage en voor mij massage met scrubbehandeling is ook al geboekt, je kunt maar een leuk vooruitzicht hebben.

Voor we naar de kamer gaan scoor ik nog een sarong in het winkeltje en dan is het nog even in de relaxstand voor we besluiten waar en wat we gaan eten.

1. Pieter en Wil van Dee:
    17 september 2023
    Weer een leuk verhaal. Fijn dat het allemaal goed is gegaan. Veel plezier op Bali.
  2. Tamara & Marco:
    17 september 2023
    Leuk dat jullie ons volgen. De reis naar Bali verliep echt heel vlotjes. Nogmaals dank voor het superfijne verblijf in jullie guest house. Hele fijne plek om te vertoeven.
  3. Desiree De Swart:
    Weer een mooi verhaal. Veel plezier, genieten op Bali