Naar Caïro

17 september 2022 - Cairo, Egypte

Na een voorbereiding van ca 2 jaar mede veroorzaakt door een of ander virus dat besloot wereldwijd viraal te gaan, is het dan eindelijk zover. We gaan eindelijk met onze goede vriendin De'Vonna en haar dochter op vakantie. Tussen het allereerste reisvoorstel dan wel reisplan en wat het uiteindelijke reisplan is geworden, is wel wat over en weer gegaan en gewijzigd. Daarnaast zijn ergens tussendoor ook mijn ouders bij onze reisplannen aangesloten. Het enige wat nog overeenstemt met het allereerste reisplan is Egypte - het land van de Farao's, Piramides, Sfinxen, de Vallei der Koningen en Koninginnen en Tempels.

Voor ons - Marco en mij - een beetje een herhaling van zetten. Immers, in 1996 zijn we voor het eerst in Egypte geweest en hebben destijds al Caïro en Luxor bezocht (intussen zal vast wel het een en ander veranderd zijn 🤔, na de vakantie wellicht toch een keer foto's vergelijken)en in 2013 zijn we op rondreis in Jordanië geweest. Maar als gezegd, voor ons is deze reis een beetje een herhaling van zetten dus niet helemaal. Zeker in Egypte gaan we ook voor ons nieuwe dingen zien en in Jordanië zullen ook een aantal dingen niet helemaal hetzelfde zijn, dan wel krijgen we de kans een paar dingen wellicht nu wel te doen die we destijds gemist hebben. Voor mijn ouders, De'Vonna en Briana is het in ieder geval hun eerste bezoek aan deze landen

De'Vonna en Briana zijn al op 16 september vanuit LAX vertrokken. We zullen hun 's avonds in het hotel treffen. Tenminste dat is het plan. Voor hun  begon de reis goed. De eerste vlucht werd geannuleerd en werden ze omgeboekt naar een vlucht via Frankfurt. Het voordeel daarvan was dat ze net een 1/2 uur na ons op Caïro zouden landen. Om 10 uur zijn mijn ouders bij ons en rijden we meteen naar Schiphol. Het weer is Jantje huilt/Jantje lacht. Qua weer hebben we het goed getimed om nu op vakantie te gaan.

We zijn snel op Schiphol, waar het best druk is met reizigers die worden afgezet. De meneer van de valetparking staat al op ons te wachten. De controle wordt snel uitgevoerd en dan kunnen we naar de check-in. We staan bijna voor aan. En dan begint het wachten. De balie gaat om  1130 open en het is net 1130. De balie gaat voor het inchecken op tijd open. Als we dan om 1300 uur zijn ingecheckt, gaan we kijken waar we door de security moeten. We lopen langs een hele rij mensen af en worden uiteindelijk terug naar buiten verwezen. OK dan…gelukkig is het droog en loopt het redelijk goed door. Er worden flesjes drinken uitgedeeld, dat is wel fijn want ik lust wel wat. En zo slenteren we met lopen/stilstaan enz. weer naar binnen. We zijn 9 minuten verder. Gelukkig hebben we nog alle tijd voor onze vlucht die rond 1540 vertrekt. Maar we verwachten wel een vertraging. De meeste mensen die op onze vlucht mee moeten staan immers achter ons in de rij dan wel zullen achter ons aansluiten.

Bij de toegang tot naar vertrekhal 2 - we vertrekken vanaf hal 3 - komen we weer binnen en worden we langs de wand afgeleid, als we deze etappe hebben gehad, begint het slingeren. Uiteindelijk moeten we naar boven. Er zijn reizigers die de per se hun vlucht moeten halen en die proberen dan op een of andere manier sneller door de rij bij security uit te komen. Helaas moeten we allemaal onze vlucht halen. Na ca 1 uur in de rij mogen we door de poortjes en kunnen we links of rechts af om naar boven te gaan. We kiezen voor links, maar als blijkt dat rechts achter ons door mag lopen, ruilen we snel. Helaas kunnen we er nog niet door, maar toch lijkt deze rij sneller te gaan. Dat bleek ook het geval. Inmiddels weten we dat De'Vonna en Briana veilig in Frankfurt zijn geland, maar deze vlucht was ook vertraagd. Gelukkig had dit geen invloed op hun laatste vlucht naar Caïro, het heeft alleen wat minder wachttijd gekost. Om 1415 uur mogen we dan boven voor de laatste etappe aansluiten. Het wachten vanaf hier is 35-40 minuten. Als we dan om 1500 uur door de security zijn, halen we het allemaal nog wel. Zal krap worden, maar we halen het.

En ook hier weer zijn er reizigers die een proberen sneller bij de Security te komen. En stappen uit de rij om met het personeel in conclaaf te gaan. Die zijn resoluut geven aan dat ze niet de enige zijn en dat ze terug de rij in moeten. Ja maar wij stonden al in de rij en…. Enfin vul maar in. De betreffende heren komen terug in de rij en vragen of ze aan ons voorbij mogen want ze moeten hun vlucht halen. Ik ben het zat en zeg dat ze er niet langs komen en dat ze moeten wachten until the bloody end of this line like we all do…..

Het is 1510 uur, het begint nu toch wel de krap te worden. Maar we staan al bij de security, tassen zijn door de scan, nu wij nog. Wat heel grappig is dat veel reizigers nog steeds het concept alles uit je zakken halen niet snappen. Oh ik dacht omdat het mijn paspoort was…papiersnoepje…nee álles moet uit je zakken wat het ook is voor je door de scan gaat. Moet je wel nog even je zakken weer goed doen, wat ik dan weer niet in de gaten had toen ik alles - een papieren zakdoekje - uit mijn zak had gehaald. Mijn fotorugzak en die van mijn moeder kunnen zonder pardon door. De rugzak van Marco en mijn vader moet nader geïnspecteerd worden. Marco roept naar mij dat mijn moeder en ik maar vast door de paspoortcontrole moeten gaan en door naar de gate. Zo gezegd zo gedaan. De paspoortcontrole verloopt niet helemaal soepel, maar als we er dan door zijn lopen we snel door naar de gate. We hebben het gehaald 1537 uur. Nu Marco en mijn vader nog.

Zij hadden geluk dat net voor hun neus de automatische controle stuk ging en er dus handmatig gecontroleerd moest worden. Maar uiteindelijk hebben ze het ook gehaald zij het 10 min later. Het boarden is nog niet begonnen, dus geen paniek. Dan wordt omgeroepen dat er vanwege de operationele problemen op Schiphol het boarden rond 1630 uur begint. Dit wordt uiteindelijk 1705 uur. Het gaat dan op zich nog wel redelijk snel, maar dan begint het wachten in het vliegtuig. Intussen zijn De'Vonna en Briana met wederom een vertraging ook naar Caïro vertrokken. Ze komen nu weer ruim een uur eerder aan dan wij.

Uiteindelijk vertrekken we met ruim 3 uur vertraging - rond 1830 uur - vanaf de Polderbaan en landen we rond 2245 uur in Caïro. Een tijdstip waarop we eigenlijk al in het hotel hadden moeten zitten.
We moeten even wachten op de gids die ons op wacht en helpt met de visa. Hij vertelt ons dat De'Vonna en Briana al onderweg zijn naar het hotel. En dat is goed, want net zoals ieder ander vliegveld is het niet echt een inspirerende omgeving waar je ruim 1 uur op iets of iemand wilt wachten.

Dan kunnen we door de douane en onze koffers ophalen. Ook hier blijken ze operationele problemen te hebben. Maar dan begint de band te lopen. Uiteindelijk duurt het dan nog een 45 min voor er uiteindelijk een koffer op de band komt. Om 0010 uur stappen we naar buiten de warmte in. 26 graden, maar het voelt gelukkig niet als heel warm. De transfer duurt ca 50 min. Tijdens de rit hebben we De'Vonna gebeld en gezegd dat ze niet op ons hoefde te wachten. Hoe leuk het ook is om elkaar nog even te zien, we zijn allemaal moe van een lange reis - voor de een wat langer dan voor de ander en morgen is het weer vroeg op. Met onze gids / begeleider regelen we dat we om 10 uur worden opgehaald ipv 9 uur. Scheelt toch weer een uurtje extra slapen.

In het  hotel worden we heel hartelijk ontvangen. De check-in gaat heel snel en kunnen we naar onze kamers. Na een snelle douche liggen we om 0140 uur in bed. Morgen gaat het beginnen

1. Desiree De Swart:
    24 september 2022
    Wat vervelend als je moet wachten, wachten en slenteren. Uiteindelijk toch de lucht in. Nu lekker genieten van een welverdiende vakantie.
    Beleef het weer graag met jullie mee.
    Fijne vakantie