een laatste dagje zon, zee, strand

28 september 2022 - Dahab, Egypte

En dan breekt de laatste volledige dag in Egypte aan. We hebben nog 2 duiken op het programma staan en om 0830 moeten we ons melden bij de duikschool. Als wij er aan komen, komen er net een paar medewerkers aangereden. Het luik is nog dicht, maar wij kunnen wel al onze kratjes in orde maken. Tarek heeft nog 2 Hongaarse vrienden meegenomen die ook met ons meegaan. Leslie en Leslie. Vraag mij niet wie wie is :-P maar ze zijn goed uit elkaar te houden.

De rit naar het zuiden van Dahab duurt niet lang. Een minuut of 10-15. Het is er nog rustig, maar dat gaat nog veranderen. Als we onze spullen in orde hebben hebben maakt, stappen we in de auto en worden we een stuk verder op afgezet. Hier is de omgeving weer heel anders dan bij de Canyon of Blue Hole. Zo nu en dan steken we een wat groter zandgedeelte over waar weinig te zien is. Wel komen we een aantal Red Sea Garden Eels tegen. Dit zijn Alen die hun hele leven in het zand leven. Ze steken hun kop uit het zand om te eten etc. maar zodra er gevaar dreigt, trekken ze zich vliegensvlug terug in het zand. De stukken koraal zijn heel mooi en we komen een paar hele grote stukken waaierkoraal tegen. Als we alweer op weg naar boven zijn, zien we nog een redelijke grote steenvis heel duidelijk in het zand liggen. Gisteren hebben we er ook zo een gezien bij de Canyon, toen lag hij onder een stukje tafelkoraal.

Met de auto gaat het weer terug naar onze rustplek. Op het korte stukje terug komen we een karavaan kamelen tegen met mensen die graag een ritje op een kameel maken. Ook kun je hier met quadjes de woestijn in. Je raadt het al: inmiddels is het gedaan met de rust en krioelt het er van de mensen die komen duiken en snorkelen. Toch is het hier niet zo druk als gisteren bij de Blue Hole. Terwijl we onze uitrusting in orde maken, bestellen we wat te drinken. Ik wil graag een Bedoeïenen thee. Dat is gewone zwarte thee met kruiden. Deze kruiden heb ik destijds zelf ook gekocht toen we in Wadi Rum waren. Heerlijk. Is ook goed voor je buik als je daar last van hebt.

We eindigen de dag met een drift dive. Dat wil zeggen we worden op een bepaald punt afgezet, gaan daar het water in en uiteindelijk drijven we onder water terug naar onze lounge plek. Kort nadat we het water in zijn gegaan en goed wel zijn afgedaald zien we een octopus op een stuk koraal hangen. Hij - kan ook een zij zijn geweest - voelt zich niet helemaal comfortabel met al die aandacht en verplaatst zich een stukje. Meteen zie je ook de structuur van het duur veranderen en neemt hij min of meer de vorm van het koraal aan waar hij op ligt. Heel grappig om te zien gebeuren. Langzaam aan drijven we verder en een paar minuten later zien we weer een octopus die op weg is naar een schuilplek. Het is lastig om deze dieren te spotten want ze zijn echt een meester in camouflage. Helaas is tijdens deze duik mijn bril niet helemaal lekker en zie ik door een kant niet zo goed, maar dat heeft an sich de pret niet mogen drukken. Uiteindelijk komen we weer bij de lounge plek boven water. Gelukkig zijn er nog niet veel snorkellaars in het water, zodat we net iets gemakkelijker het water uitkunnen dan gisteren. Zodra de spullen weer zijn ingepakt, drinken we nog wat en gaan we terug naar het hotel. We hebben weer mooie duiken gemaakt en kunnen vier nieuwe duiklocaties aan ons lijstje toevoegen.

Terug in het hotel spoelen we onze spullen goed uit en als we betaald hebben, begeven we ons naar het restaurant voor een late lunch. Het is inmiddels bijna 1400 uur. Daar aangekomen zitten De'Vonna en Briana samen met mijn ouders te lunchen dan wel zijn ze net klaar. Ze hebben die ochtend samen aan het strand gelegen en De'Vonna is zelfs mee de zee in geweest. Na de lunch gaan we nog even met zijn allen het zwembad in. De'Vonna en Briana gaan op tijd naar de kamer. Zij gaan al eerder naar het centrum om wat te shoppen. Marco en ik gaan rond een uur of 1600 ook terug naar de kamer. Kunnen we al op ons gemak de kleren voor morgen klaarleggen en de koffers zover klaar leggen zodat we morgen alleen nog maar de laatste spullen erin hoeven te doen voor we worden opgehaald.

Vanavond gaan we rond een uur of 1900 weer met de taxi naar het centrum waar we De'Vonna en Briana ook weer treffen voor een laatste diner bij Al Capone in Dahab.