Beachlife

26 september 2022 - Dahab, Egypte

Heel veel over vandaag valt er niet te zeggen. Maar toch wel een beetje.

Ondanks het redelijk late uur dat we het licht uitdeden - kort na 1200 uur - ben ik om 0545 alweer klaarwakker. Wel heb ik op zich bijna de hele nacht doorgeslapen. Een uurtje later is Marco ook wakker en weer een uurtje later gaan we ontbijten. We lopen via een omweggetje naar de ontbijtzaal. Het waait flink en de zon heeft er zin in. Het uitzicht over zee is supermooi. Ook in dit hotel is de keuze reuze bij het ontbijt. Toevallig komen we ook mijn ouders tegen. Die waren ook al vroeg uit de veren.

Na het ontbijt laat mijn moeder zich los masseren in de Spa en gaan wij richting duikschool. Het verzoek is om rond 1045 terug te zijn om onze duikuitrusting in orde te maken. Tot die tijd liggen we aan het zwembad. Net als ik mij op mijn bedje wil neer vleien, bedenk ik mij dat ik mijn e-reader nog op de kamer heb liggen. En het is toch wel handig dat je wat te lezen hebt als je de nieuwssites en social media wel gezien hebt. Als ik vanuit de receptie de trappen richting onze kamer afloop, komen De'Vonna en Briana mij tegenmoet. Zij hebben goed geslapen en gaan op hun gemak ontbijten.

Intussen verdrijven Marco en ik onze tijd bij het zwembad. Voor het animatieteam is het ook tijd om te beginnen en plotseling klinkt eer harde blije muziek uit de speakers. Het zou zo maar een het begin kunnen zijn van een show van Jochem Meijer. Nadat ze 2 dansjes aan de rand van zwembad hebben gedaan - een van de gasten danste enthousiast mee -  wordt er een rustiger muziekje opgezet en dan is het zieltjes winnen voor de activiteiten die ze op het programma hebben. De meneer van de Spa heeft ons ook ontdekt en legt ons haarfijn uit welke behandelingen ze allemaal hebben. Zowel Marco als ik zouden wel een Hamambehandeling willen doen, maar het is even afwachten hoe ons programma er in de komende dagen uit gaat zien wat duiken betreft. Zodra we dat enigszins op ons netvlies hebben, kunnen we een afspraak plannen.

Net als we naar de duikschool willen gaan, komen De'Vonna en Briana aangelopen. Kunnen ze meteen onze bedjes overnemen. Die staan ook lekker onder een parasol. We spreken elkaar nog even kort en dan gaan wij richting duikschool. De dames worden intussen over de mogelijkheden bij de Spa geïnformeerd. Het invullen en tekenen van de nodige papieren en het verder in orde maken van de duikuitrusting is zo gebeurd. Dan worden we naar Dahab centrum gebracht waar we met Tarek gaan duiken.

De duikschool in het centrum ligt in een gezellig druk straatje met vlakbij een restaurantje dat er in onze ogen wel heel gezellig uitziet om er vanavond te gaan eten. Na een kort welkom legt Tarek ons eerst nog wat basis dingen uit en wat oefeningen die we nog even moeten doen voor we aan onze duik beginnen. Ali - een beginnend dive master - zal met ons meegaan. Hij is al gecertificeerd als dive master, maar moet nu ervaring op gaan doen in de begeleiding van duikers etc. Als we allebei ons trimvest en octopus aan de fles hebben hangen, blijkt dat beide flessen leeg zijn. Dus alles moet er weer af en op nieuwe dit keer volle flessen gezet worden. Dit klusje wordt gedaan door Tarek en Ali. Intussen trekken wij onze shorty en schoenen aan en zetten onze duikcomputer in de goede modus.

Het is weer even wennen maar het voelt ook wel weer lekker om zo met volle bepakking richting water te gaan. Het water is trouwens heerlijk verkoelend als we er in stappen. Nog even wat gehannes met de vinnen voor we die aan hebben en dan kan het duikfeest beginnen. De oefeningen gaan goed en dan kunnen we. Het eerste deel is wat saai. We zien alleen een met zeegras begroeide zandbodem. Hier en daar een visje. Maar even verder op zijn grappige kleine koraaltjes en we zien best wel wat kleine witte murenes. In totaal zijn we ongeveer een uur onder water. Eenmaal terug bij de duikschool brengen we de flessen voor de volgende duik in orde en gaan we een hapje eten bij het restaurantje dat we voor 's avonds op het oog hebben. Het is 1320 uur en we moeten om 1430 terug zijn. We krijgen de 1e fles water en heerlijk brood met 6 dippers van het huis. Ook komt er zodra we zitten meteen iemand langs om onze handen te desinfecteren. Als het eten op tafel staat - Shish kebab voor Marco en voor mij een salade met garnalen - hebben we in eens heel veel fans. Er zitten een paar katjes onder tafel die heel graag iets willen meepikken. Na het eten komt er iemand langs die ons de handen wast. Hij knijpt iets van een limoentje boven je handen uit terwijl je je handen wast en dan giet hij lauwwarm water over je handen ze af te spoelen. De handen voelen daarna heerlijk zacht.  Tarek komt er nog even bijzitten om een kop thee te drinken.  Voor we naar de duikschool gaan - dat wil zeggen de straat over steken naar de duikschool - reserveren we een tafel voor vanavond.

En om 1430 uur trekken we weer onze pakken aan en lopen we een klein stukje voor we weer het water in gaan, dit keer zwemmen we de andere kant op. Hier zijn de rotsen met koraal wat mooier dan waar we met onze 1e duik waren. We zien veel eenhoornvisen en op de valreep nog een grote Napoleonvis. De 2e duik is wat korter omdat ik met wat minder lucht ben begonnen. Rond 1530 zijn we weer terug bij de duikschool. Het is dan even nog even spullen pakken en rustig zitten. Tarek belt naar de duikschool hier in het hotel dat ze ons op moeten komen halen. De flessen voor morgen worden al in orde gemaakt en we spreken af dat we morgen om 0830 weer bij de duikschool zijn. Rond een uur of 1630-1645 zijn we weer terug bij het hotel. We spoelen onze uitrusting nog even goed uit en lopen naar de receptie om een taxi voor vanavond te boeken. De plannen zetten we in de groepsapp die we tijdelijk voor deze reis hebben aangemaakt. De'Vonna en Briana liggen in de Spa dus het heeft geen zin bij hun aan te kloppen.

Tot we naar het dorp worden gereden, is het even lekker douchen en relaxen. Morgen weer een dag.